בא לי משהו מתוק! מה עושים עם החשק למתוק?

בכל יום מחדש, מהבוקר ועד הערב, אנחנו צריכים לעמוד בפיתויים שונים – החשק להשאר במיטה עוד כמה דקות, החשק לדבר עם הבן זוג, החשק לקנות או אפילו החשק לעזוב הכל ולצאת לחופשה. אבל יש חשק אחד שפשוט קשה לעמוד בו – החשק למתוק.

עם הקפה בבוקר, באמצע היום או פשוט אחרי ארוחה טובה, החשק למתוק מתחיל לחלחל בנו, לתת בנו את אותותיו. אצל חלקנו, אנחנו בשמחה נענים לו ומכניסים לגופנו קלוריות מיותרות. אבל מה לעשות, לא מדובר בחשק בריא במיוחד. אז מה כן עושים? שאלנו את ד"ר נסטור ליפובצקי, תזונאי ואפידימיולוג במכבי שירותי בריאות איך מתמודדים עם החשק למתוק.

למה לאחר ארוחה מתעורר חשק למתוק?

אם נחפש הסבר פיזיולוגי לכך, אפשר לומר כי מאחר ולאחר הארוחה זורם אינסולין בדמנו, כאשר תפקידו הוא להעביר את הגלוקוז מהדם אל תוך התאים, יתכן כי האדם חש בדרישת גופו לקבלת סוכרים. עם זאת, לרוב מדובר פשוט בהרגלים שהקננו לעצמנו לקנח את הארוחה במתוק.

האם יש התמכרות לשוקולד?

ישנם מספר מנגנונים של התמכרות. אם נביט על הקריטריונים של החברה הפסיכיאטרית האמריקאית להגדרת התמכרות, אפשר בהחלט להתייחס לאוכל בכלל ולשוקולד בפרט בתור התמכרות. יש צורך בשלושה קריטריונים כדי שהתופעה תאובחן כהתמכרות. בין הקריטריונים: נלקח בכמויות גדולות או לפרק זמן ארוך ממה שתוכנן; תשוקה קבועה לחומר או מאמצים ללא הצלחה להפסיק לצרוך אותו או לשלוט בשימוש בו; השקעת זמן גדולה בניסיונות להפסיק להשתמש בחומר, בשימוש בו, או בהתאוששות מהשפעתו; המשך השימוש בחומר למרות הידע על התוצאות החמורות שבשימושו.בנוסף, קיים במוח חומר בשם גלנין שמעודד אכילה ומאט את ההוצאה האנרגטית. ארוחות שמנות כנראה מגבירות את הפרשתו ומכאן מעודדות לעוד אכילת שומן.

איך מתגברים על ההתמכרות למתוק?

ככל שנתרגל לאכול פחות מהמאכלים האלו, ההתמכרות תלך ותעלם. זה נכון לא רק למתוק אלא גם לשומן. וזה עובד. מי שמסוגל להנות מכמות קטנה של שוקולד, זאת אומרת שולט גם בכמות וגם בזמני האכילה, והוא חי עם זה בשלום, זו פשוט לא התמכרות.

איזה תחליפים בריאים יש לקינוחים?

אדם המבקש תחליף בריא, אבל מאסיבי כמו שוקולד, משהו שהוא יוכל לחוש בטעמו המתוק ולהנות ממנו, יכול להמיר את השוקולד בחלווה או קרקר עם מעט טחינה ודבש. הקינוח הזה יהיה פחות מסיבי ומשמין, אבל מרגישים אותו, יש לו נוכחות. אומנם בחלווה יש שומן אבל זה שומן שומשום בריא.

כמובן שמי שיכול להסתפק בפרי יבש או פשוט פירות טריים, זה תחליף בריא וטוב!