בודקים את הרגשות

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(22167)1

הגוף שלנו מגיב כל הזמן. הוא מגיב לגירויים חיצוניים, למחשבות ורגשות. טיפול הביופידבק, המבוסס על הנחה זו, קורא בעזרת אלקטרודות את קצב הלב, את ריכוז החמצן בדם, את הנשימה ופרמטרים נוספים הקשורים בלחץ ובמתח. האם אפשר לאבחן בעזרתו גם מדדים הקשורים לתפקוד מיני?

ד"ר צבי לייכנר, פסיכולוג, מנהל המכון לביופידבק והמרפאה המשולבת לשיקום מיני וביופידבק במרכז הרפואי ע"ש שיבא, טוען במאמר שפרסם שכן.

במהלך הבדיקה המטופל יושב מול מחשב המציג את מצבו על הצג. כל בעיה מקבלת ביטוי ויזואלי. המטפל (לרוב פסיכולוג) עוזר למטופל לזהות את הסימנים המעידים על מתח ומעניק לו כלים ותרגילים שיסייעו לו להירגע. תרגילי נשימה הם דוגמה לתרגיל פשוט וקל שהמטופל יכול לעשות בעצמו לאחר ההדרכה.

"שיטת הטיפול באמצעות ביופידבק מבוססת על ההנחה עתיקת היומין כי הגוף והנפש חד הם". אומר ד"ר לייכנר. "המטופל הנמצא מול מסך המחשב ומחובר אליו באמצעות חיישנים המוצמדים אל אצבעות ידיו, מקבל היזון חוזר רציף באופן חזותי או שמיעתי על תהליכים גופניים כמו חום הגוף, נשימה, פעימות לב, גלי מוח, מתח שרירים. היזון חוזר כזה מקנה למטופל מודעות לתגובותיו הגופניות ומגביר את שליטתו העצמית עליהן, כולל תגובותיו הקשורות לפעילות מינית.

"כבר בסוף שנות ה-70 נעשו הניסיונות הראשונים להשתמש בביופידבק כאמצעי לטיפול גם בבעיות של תפקוד מיני. מדובר בתהליך טיפולי נעים וקצר-מועד, שבמהלכו קיים שילוב של טיפול זוגי עם בן/בת הזוג המטופל בזוגיות, במקביל לטיפול פרטני באמצעות ביופידבק באחד מבני הזוג, על פי סוג התלונה.

"את הטיפול מבצעים פסיכולוגים, ויתרונו בכך שזהו טיפול בבעיה של תפקוד מיני שאפשר לבצע ללא בן/בת זוג זמינים.

"מדובר בתהליך טיפולי שבדרך כלל לא נמשך יותר מ-10 טיפולים. חשוב להדגיש כי לא בכל הבעיות בתפקוד מיני אפשר לטפל באמצעות ביופידבק. ואולם, כיוון שאחת המטרות המרכזיות של הטיפול בביופידבק היא הפחתת חרדה ומתח, וכיוון שתפקוד מיני תקין לא יכול להתבצע כשהאדם נתון במתח ובחרדה, הטיפול בביופידבק משפר את התפקוד המיני במצבים רבים".