גאדג'ט – דור 3: הטכנולוגיה שמקלה על גיל הזהב

להישאר לגור בביתם. הם צלולים וחיוניים, אך הזקנה נותנת אותותיה. עבור בני המשפחה מדובר לא אחת בדאגה בלתי פוסקת: האם יקחו בזמן תרופות, האם החימום יעבוד ומה יהיה לגבי מזון, ניקיון ותחזוקה.

סוזן איירס ווקר מה –  Smart Silver Alliance מחפשת פתרונות להורים המתבגרים שמעוניינים לחיות בביתם ועוקבת אחר הטכנולוגיה שמספקת תשובות גם בתחום זה. בשוק קיימים היום מספר גאג'טים שמיועדים לשמור על נוחות חייהם של ההורים, ויענו גם על חששות בני המשפחה.
  1. החשש: הוריי לא יוכלו להשיג אותי במקרה חירום.
    הפיתרון: סלולארי עם כפתורים גדולים.
    מכון המחקר פְּיוּ מצא' שקשישים רבים לא ישתמשו בטלפון סלולארי, אפילו במקרה חירום. מכשירים אלו מסובכים מדָי בעיניהם, הם לא מסתדרים עם הכפתורים הקטנים, ופעמים רבות הם אינם יכולים לקרוא את תוכן המסך. התשובה היא טלפון סלולארי בעל כפתורים גדולים, שעוצב במיוחד עבור קשישים יכול לתת לך ולהוריך שקט נפשי. סוג הטלפון קל לפתיחה ויש לו רמקולים חזקים במיוחד, כפתורים גדולים ומוארים, ומסך בהיר עם ספרות קלות לקריאה. דגם נוסף שיכול לענות על הבעיה, הוא מכשיר בעל שלושה כפתורים בלבד. הכפתורים גדולים וייעודיים. אחד למשטרה, אחד למרכזיה (שתחבר את הוריך למי שיבקשו), ואחד שניתן לקשר למספר לבחירתך.
  2. החשש: הוריי לא יכולים לדאוג לניקיון הבית בעצמם.
    הפיתרון: רובוט לניקיון הבית.
    ברשתות החשמל והאלקטרוניקה ניתן לרכוש רובוט ששואב את הרצפה וזז ללא מגע אדם. אין זה מבטל את עוזרת בית, ווקר מציינת שהיכולת לשאוב אבק בין הביקורים של העוזרת, יכולה לשפר מאד את תחושת הכבוד העצמי והשליטה. דגם נוסף של הרובוט אף שוטף רצפות בעצמו ויכול למנוע מהוריך להחליק וליפול בזמן הניסיון לשטוף את הרצפה בעצמם.
  3. החשש: הוריי לא ישימו לב, יתנו למים במקלחת להתחמם יתר על המידה ויקבלו כוויה:
    הפיתרון: מחליש זרימה אוטומטי המופעל באמצעות טמפרטורה.
    מדובר בתוספת המוברגת לברז ומונעת כוויות. ברגע שטמפרטורת המים עולה מעל הרצוי, זרם המים מופסק באופן אוטומטי.
  4. החשש: הוריי ישכחו לקחת תרופות, או שייקחו תרופות לא נכונות.
    הפיתרון: תזכורת תרופות אוטומטית.
    בהגיעו של אדם לגיל 70, אומרת ווקר, פעמים רבות הוא נוטל למעלה מעשר תרופות. כיום השוק מציע מגוון פיתרונות. החל מקופסה בעלת התראה קולית, ועד שירותי שליחת תזכורת בטלפון או בדואר האלקטרוני.
  5. החשש: הוריי עלולים להיכוות בזמן הבישול, או ישאירו את התנור פועל ויגרמו לשריפה.
    הפתרון: לוחות המכסים את הכיריים, ומגבילים את החום אליו התנור יכול להגיע. אם התנור עבר את החום הרצוי, הוא נכבה אוטומטית.
  6. החשש: הוריי יפלו ולא יוכלו לקום.
    הפתרון: משדר ביתי המחבר את הוריך בלחיצת כפתור, למרכזיה הפעילה 24 שעות. המשדר יכול להינשא על שרשרת צוואר או צמיד. במקרה חירום, המשדר מעביר את הקריאה דרך מקלט המחובר לקו הטלפון. המרכזייה תקלוט את הקריאה ותיצור קשר איתך או עם שירותי החירום, בהתאם למקרה.
  7. החשש: הוריי כבדי שמיעה ויפספסו צלצולי טלפון או ישאירו מבקרים מחוץ לדלת.
    הפתרון: נורית התראה לטלפון ולפעמון דלת.
    המכשיר יאפשר לפעמון דלת או צלצול הטלפון להפעיל אורות מהבהבים. ניתן להפעיל עם המכשיר את התאורה הביתית הקיימת, או להתקין חדשה.
  8. החשש: איני יכול להיות שם כל הזמן. כיצד אדע שהוריי בסדר?
    הפתרון: מערכת ניטור.
    בשוק קיימות היום מספר מערכות ניטור טכנולוגיות שמאפשרות לך להשגיח בשלט רחוק. המערכת תדווח לך, למחשב שלך, או למרכזיה כשמשהו אינו כשורה. אם לדוגמא אחד ההורים נכנס לשירותים ולא יצא זמן רב, או המקרר נותר סגור יום שלם, המערכת יכולה להפעיל שיחת טלפון אליך או למטפל. כמו כן, המידע נאסף ונשלח לאתר אינטרנט אותו אתה יכול לבדוק בכל זמן.
מקור הכתבה: http://www.caring.com/checklists/useful-gadgets-for-elderly