גוף או נפש?

לחץ

פעמים רבות אנו חווים סימפטומים פיזיולוגיים – כגון כאב, דופק מואץ או אף נגעים על העור – שהמקור להם עלול להיות נפשי. בעז גסטהלטר, פסיכולוג קליני בכיר, מסביר לנו על כמה מהתופעות האלה

הגוף לפעמים מתעתע בנו. אנו יכולים לחוות תחושות פיזיולוגיות, למשל הזעה מוגברת או עייפות תמידית, ולהניח שגם המקור לבעיה הוא פיזיולוגי. למעשה, לעתים ההפך הוא הנכון, והסיבה לכל התופעות האלה היא נפשית. "פעמים רבות אדם יכול לחוות דופק מואץ, הזעה ומחנק – תופעות שדומות מאוד להתקף לב, וכך הוא גם יתרגם אותן", אומר לנו בעז גסטהלטר, פסיכולוג קליני בכיר. "אותו אדם יגיע לחדר מיון, ושם הרופאים יבדקו את כל הממצאים הגופניים ולבסוף יאמרו לו שאין ממצא גופני שמסביר את המצב. אותה אפיזודה יכולה לחזור על עצמה יותר מפעם אחת, עד שיאמרו לו שכנראה לא מדובר במצב גופני, אלא בגורם רגשי – התקף חרדה.

"גם דיכאון בא לידי ביטוי בהיבטים פיזיולוגיים: אבדן תיאבון, חוסר ויטאליות, שינה מרובה או קושי להירדם".

ויש מחלות נוספות כאלה? למשל מחלות שמתבטאות בכאבים?

"מיגרנות מופיעות אצל חלק מהאנשים על בסיס רגשי, הן יכולות לנבוע מלחץ נפשי. יש את תסמונת העייפות הכרונית ואת דאבת השרירים – שתי תסמונות דומות מאוד שאולי מוכרות יותר בשמות 'מחלת היאפים' ו'פיברומיאלגיה'. הסימפטומים העיקריים של שתיהן הם עייפות ותשישות קיצונית וכאבים בשרירים ובמפרקים. הסיבות הפיזיולוגיות לשתי התסמונות האלה אינן ידועות, והדעות חלוקות – יש הטוענים שאכן מדובר בבעיות פיזיולוגיות ויש הטוענים שמדובר בבעיות נפשיות שמקבלת ביטוי דרך הגוף. המחלוקת אם מדובר בבעיה פסיכוסומטית או פיזיולוגית מגיעות גם לרמה החברתית – אנשים רבים מאשימים את הסובלים מן התסמונות הללו שהם לא מטפלים בעצמם כראוי. כיוון שהתסמונות מקשות על התפקוד היום-יומי, חשובה לחולים תמיכה מהסביבה. עם זאת, לפעמים לסביבה קשה לקבל תופעות אלה כנכות".

ומה עם סימפטומים שנתפסים כאובייקטיביים יותר, שאחרים יכולים ממש לראות?

"בהיבט הזה אפשר לדבר על מחלות עור עם גורם נפשי – למשל פסוריאזיס. לסובלים מן המחלה יש כשל כלשהו במערכת החיסון, אך לא כל הגורמים לה ידועים, ומתח ולחץ נפשי עלולים לגרום להופעת המחלה או להתלקחות הסימפטומים.

"לא תמיד אנחנו חווים חוויות רגשיות באופן מודע, והן באות לידי ביטוי בסימפטומים הגופניים. רק לאחר שאנו שוללים את הגורמים הגופניים אנו יכולים להסיק שהסיבות לתופעות הן פסיכולוגיות ורגשיות".