גלולות ועישון – שילוב קטלני

נשים רבות נוטלות גלולות למניעת הריון והדבר הפך למקובל ונהוג. אך במקביל לפופולאריות של גלולות אלה, מחקרים מצביעים על כך ששימוש בהן מגביר את הסיכון ללקות באוטם שריר הלב ב-30% בהשוואה לאי שימוש בגלולות. אם הנתונים האלה נשמעים מדאיגים, קחו בחשבון שבקרב נשים שנחשבות מעשנות כבדות (25 סיגריות ליום או יותר) הסיכון מזנק פי 2.5 ללקות באוטם שריר הלב.

הסיכונים שבעישון סיגריות ונטילת גלולות למניעת היריון

ד"ר יוסי עזורי ,מומחה ברפואת משפחה ובגמילה מעישון ומנהל היחידה למחקרים קליניים במכבי, מאשר כי השילוב בין נטילת גלולות למניעת הריון ובין עישון יוצר סיכון גבוה מאוד להיווצרות קרישי דם בגוף: שינויים הורמונאליים בגוף ידועים כמעלים את הסיכון למאורעות טרומבואמבוליים ולכן ההורמונים בגלולות, גם אם הם במינון נמוך מעלים את הסיכון לכך. למעשה, אחת ההתוויות הבריאותיות נגד גלולות היא עבור נשים שסבלו מאירועים כאלה בעבר או שהן בעלות נטייה משפחתית גנטית לקרישי דם. עישון בפני עצמו ידוע כמעלה את הסיכון להתרחשות מאורע כזה לכן השילוב בין השניים מעלה את הסיכון להיווצרות קרישי דם עבור נשים בצורה משמעותית.

הסיכון הוא כמובן בהתאם לכמות הסיגריות הנצרכת. כך למשל מי שמעשנת סיגריה אחת ליום נמצאת בסיכון גבוה לאוטם שריר הלב ממי שלא מעשנת כלל והסיכון הולך ועולה עם הכמות. מצד שני, אין כמות שהיא בטוחה. גם עישון סיגריות בודדות ליום הוא מסוכן.

אישה הניגשת לטיפול אצל רופא המשפחה או רופא הנשים שלה על מנת לקבל מרשם תישאל ע"י הרופא בין השאר האם ידוע לה על מקרה משפחתי או אירוע שקרה לה באופן אישי של תסחיף ריאתי או תסחיף בורידי הרגליים. חשוב שהרופא ישאל גם אם היא מעשנת או לא, אך אם הוא לא עושה זאת, רצוי שהיא תעלה זאת בפניו.

עוד גורם שמעלה את הסיכון לקרישיות הוא הגיל, לכן לבחורה מעל גיל 35 שמעשנת מומלץ להימנע מנטילת גלולות לגמרי.