איך לבנות לילדינו דימוי גוף חיובי?


לא ברור מי האשם המרכזי: הרשתות החברתיות, חברות הפרסום, תכניות הריאליטי או הדוגמניות הצנומות – כל אלו, מי יותר ומי פחות, מייצרים אצל ילדינו רצון לשלמות חיצונית ולעתים גם פוגעים בדימוי הגוף שלנו ושל ילדינו. רצון זה מוביל להתעסקות במשקלם, גובהם, גוון העור, מרקם שערם ועוד. אנחנו ההורים נשארים לעיתים ללא כלים וידע על דרכי ההתמודדות. המצב מורכב יותר עבור הורים לילדים המתוסכלים מדימוי גופם. אז מה מותר להגיד לילדינו ומה אסור? ממה כדאי להיזהר ומה חייבים להגיד? קרן פרידמן סגל, דיאטנית, מנהלת המרכז לילדים בעודף משקל במכבי כיצד ניתן לנהל את זה בצורה בריאה 

ילדות מתבגרות נוער עם סמארטפון דימוי גוף

ישנן גישות שונות ודרכי התמודדות שונות אך החשוב ביותר תחילה הוא לייצר תקשורת תקינה ומכבדת עם ילדינו. לכל משפחה והורים יהיה את סגנון ההתמודדות והשיח שלה אשר תלויים באופן מחייב באישיות הילד והעדפותיו. יהיו ילדים שישמחו להכוונה מדויקת על אופן לבושם או הדרך בה יחשפו בים או בבריכה, ויהיו כאלו שלא.

  • חשוב תמיד להשמיע את האמת בפני ילדכם! – למשל, כאשר ילד שהינו בעודף משקל חוזר ממורמר על העלבה בבית הספר ואנו ההורים אומרים ״מה פתאום אתה רזה כמו גפרור״ אנו פוגעים באמינותנו ובהמשך בתקשורת עם ילדינו.
  • חשוב לתשאל את ילדכם מה עוזר להם ומה פחות. כיצד היו רוצים שתעירו להם ומתי? האם רוצים שבכלל תעירו?
  • במידה ואתם חשים שילדכם חשים תסכול מהמראה החיצוני חשוב לנסות ולברר יחד עם הילד/ה מה בדיוק מפריע.
  • חשוב לכבד כל הרגשה או תחושה ולא לפסול או לבטל במילים כגון : "אויש מה פתאום, זה בכלל לא בולט" וגם לנסות לחשוב יחד כיצד מתגברים על אותה תחושה שהם מציפים ואם בכלל אפשר.
  • חשוב לתת לילדים מקום מוגן להביע את התסכול שלהם, גם אם לנו כהורים אין דרך לסייע או לשנות.

כל אלו יעודדו תקשורת מכבדת ופורייה אשר תלך ותתעצם בהמשך החיים הבוגרים. החוכמה הינה לתת משוב חיובי באופן שמחזק את היכולות של ילדכם להתמודד עם הקושי. חשוב להדגיש את המאמץ והעבודה שהם עושים בחלקים המאתגרים יותר של חייהם.

כאשר ניתן לבצע שינוי, מומלץ לחזק את הילד בכל שינוי שבוחר לעשות. חשוב להפוך את השינוי למשימה משפחתית, להעניק תחושה לילדכם שאתם איתו בתהליך השינוי. אך יש להיזהר לא ליצר ציפיות או מטרות גדולות מידי שיובילו לכישלון, אכזבות או להתעסקות יתר עם הבעיה. למשל כמדובר בעודף משקל, כאשר ילד הנמצא בעודף משקל נתקל בקשיים חשוב להציג בפני את הצלחותיו: תראה כמה אתה משתדל / משקיע /  פועל למען ירידה במשקל, כל הכבוד לך. בהמשך הדרך זה יסתדר אם תמשיך להתאמץ ולאכול בריא.

לסיום חשוב לזכור! דימוי גוף ירוד של ילדכם עלול להוביל לביטחון עצמי ירוד וזה יכול להוות מכשול בכל תחום אחר כגון לימודי או חברתי. ביטחון עצמי ירוד עלול להחליש את שאיפותיהם של ילדינו להצליח בהמשך חייהם. יש לזכור שאנו ההורים מהווים את מעגל ההגנה הראשוני לילדינו ואנו אלו שאחראים ליצר להם סביבה בטוחה. עלינו כהורים מוטלת האחריות להימנע מביקורת או אמירות פוגעניות המחלישות את בטחונו העצמי.

בכל מצב בו אתם חשים שאתם נתקלים בקושי, מומלץ לפנות ליעוץ מקצועי.