די למחלות החורף!

אישה לבושה צעיף מחזיקה כוס תה בשתי ידיה

החורף כבר כאן ואיתו עומדים בפתח הימים הסגריריים והנטייה לחלות. ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות במחוז הדרום, נותן טיפים שיעזרו לכם להתגונן מפני מחלות החורף ולהתמודד איתן

מחלות חורף – כולנו מכירים אותן. חום, נזלת, שיעול, כאבי גרון, כאבי ראש, כאבי שרירים, והרגשה כללית רעה. אלו הם התסמינים האופייניים למגוון מחלות שרובן פורצות על בסיס נגיפי (ויראלי) כמו למשל נגיף השפעת. מחלות החורף נמשכות בדרך כלל במשך 7-3 ימים ולאחר מכן חולפות מעצמן, ומצריכות בעיקר טיפול תומך של מנוחה ושתייה מרובה.

מתי כדאי לפנות לרופא?
אם מופיעים תסמינים כמו חום גבוה שאינו יורד לאחר חמישה ימים, כאבי ראש עזים, חולשה קיצונית, הקאות, קוצר נשימה ושינויים בערנות, פריחה שאינה נעלמת בלחיצה או כל תסמין שונה מהתסמינים המוכרים מומלץ לפנות לבדיקת רופא בהקדם.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לחזק את הגוף, להימנע ממחלות החורף ולהתמודד איתן:

  1. התחסנו נגד שפעת: חיסון נגד מחלת השפעת הוא היעיל ביותר למניעתה. ההתחסנות מומלצת לכלל האוכלוסייה ובעיקר לקבוצות הנמצאות בסיכון מוגבר לחלות בשפעת: ילדים עד גיל 12, נשים מיניקות, נשים בהריון, חולים כרוניים ומבוגרים מעל גיל 65.
  2. הפחיתו מגע ושטפו ידיים: רוב הנגיפים אשר גורמים להופעת השפעת ומחלות החורף מתפשטים במגע ישיר, לכן חשוב לשטוף ידיים לעתים קרובות במים ובסבון.
    יש אנשים עם תסמיני מחלות חורף בסביבתכם? הימנעו ככל הניתן ממגע איתם, ואם אפשר מומלץ גם להתרחק מהם כדי להפחית את הסיכון להדבקה מההתעטשויות או מהשיעולים שסביבכם.
  3. אזנו מחלות כרוניות ואלרגיות: אם אתם סובלים מנטייה למחלות כגון נזלת אלרגית, אסתמה, או ממחלות כרוניות כמו סוכרת או מחלות לב, דאגו לטיפול המתאים ואזנו אותן ככל הניתן. איזון המחלות מפחית את הסיכון לחלות במחלות החורף, וחשוב להפחתת הסיכון לסיבוכים מסוכנים.
  4. תרגלו פעילות גופנית באופן סדיר: פעילות גופנית תורמת לשיפור הכושר הגופני, ולחיזוק המערכת החיסונית. מחקרים מצאו כי פעילות גופנית אירובית מתונה כמו הליכה יומיומית ברגל מסייעת להפחית את הנטייה להצטננויות ומסייעת לחזק את המערכת החיסונית.
  5. לכו לישון: נצלו את התארכות שעות הלילה להשלמת שעות שינה. מחקרים מצאו כי אנשים שישנו פחות משבע שעות שינה, נטו יותר לחלות בהצטננויות ובמחלות חורף ביחס לאנשים שישנו שמונה שעות בלילה.
  6. הימנעו מעישון: מחקרים מראים שמעשנים סובלים מהצטננויות חמורות ותכופות יותר. העישון פוגע בשערות הדקיקות במעברי האוויר שתפקידן להגן על הגוף מחדירת מזהמים, ומחליש את המערכת החיסונית. המעשנים רגישים יותר להידבקות בנגיפים שונים, והעישון מגביר את שכיחות הסיבוכים. בנוסף לכך, העישון מגביר את צפיפות חלקיקי העשן באוויר עד פי 30 בהשוואה לסביבה שבה לא מעשנים. לכן, אנשים מעשנים מגבירים את הסיכון של בני משפחתם לחלות ובעיקר של ילדים צעירים במחלות החורף, גם אם הם אינם מעשנים לידם.
  7. פיתחו חלון: שהייה בחלל לא מאוורר עם אנשים חולים או מצוננים, מגביר את הסיכון להדבק מהם. פתיחת חלון מורידה את העומס הנגיפי באוויר ומפחיתה את הסיכון להדבקה.
  8. קחו רגע להירגע: יש מחקרים המראים כי אנשים הנתונים למצבי מתח ולחץ הופכים לפגיעים יותר להדבקות במחלות חורף. קחו לכם הפסקה לרגיעה דאגו לפעילויות המהנות עבורכם, ובמידת האפשר טפלו בלחץ ובמתח והפחיתו אותם.
  9. בדקו אם יש לכם מספיק ויטמין D: מחקר חדש הראה כי אנשים שנטלו ויטמין D באופן קבוע, חלו פחות במחלות חורף. לכן, כדאי לשקול ליטול תוסף ויטמין D בימות החורף, במיוחד אם ידוע לכם על מחסור בויטמין D בגופכם ואם אתם מבלים את רוב זמנכם באזורים עם מיעוט אור שמש כמו משרדים או מפעלים.
  10. נסו תרופות סבתא: מקובל ברפואה העממית ששילובים של ג'ינג'ר, דבש ובצל לצד מרק עוף וויטמין C מסייעים לגוף להתמודד עם מחלות החורף. מרבית תרופות הסבתא לא הוכחו מדעית כמועילות, אך אפשר להשתמש בהן במידה והן מסייעות לשיפור ההרגשה. מרק העוף מחמם ומשיב לגופכם נוזלים חשובים. כמו כן, ישנם ממצאים המייחסים למרק העוף תכונות אנטי-דלקתיות שעוזרות להילחם במחלות החורף ובהצטננות.
  11. חולים? קחו לכם יום מחלה והישארו בבית: כדי לא להדביק את החברים לעבודה, ללימודים או למסגרות השונות, השארו בבית או השאירו את הילדים בבית ואל תשלחו אותם למסגרות החינוכיות. חשוב לדעת כי גם נזלת פשוטה היא מדבקת ביותר ומומלץ להשאיר את הילדים בבית עד שהיא חולפת. אם חליתם, מנוחה והקפדה על אכילה לצד שתייה מרובה תסייע לכם להחלים מהר יותר.

לבריאות!:)

לכל המידע על התחסנות נגד מחלת השפעת באתר מכבי: http://bit.ly/2ADbQYy