דלקת מפרקים שגרונתית – כשהגוף שלנו נלחם בנו

"דלקת מפרקים שיגרונית Rheumatoid Arthritis)) הינה המחלה הראומטית הדלקתית השכיחה ביותר, הפוגעת בכ- 1% מכלל האוכלוסיה" כך מסביר פרופ' משה טישלר, ראומטולוג ומנהל מחלקה פנימית ב' בבית החולים אסף הרופא.

"המחלה היא בעלת ספקטרום פגיעה נרחב כמעט בכל מפרקי הגוף. בנוסף לכך עלולה המחלה לפגוע גם במערכות אחרות כמו עור, עיניים, לב ריאות, כלי דם ועצבים."

"דלקת מפרקים שיגרונית הינה מחלה אוטואימונית, כלומר, מחלה בה הגוף נלחם כנגד עצמו כאשר הסיבות לתחילת תהליך זה אינן ברורות. הועלו תאוריות רבות בקשר לתחילת המחלה הכוללות זיהומים, מצבי stress, שינויים הורמונים ועוד כאשר במקרים רבים המחלה מתפרצת זמן קצר, כ 4-6 שבועות לאחר הלידה.

הסימפטומים העיקריים האופיינים למחלה הם נפיחות מפרקים נרחבת והופעת נוקשות וקושי בתפקוד בעיקר בשעות הבוקר או לאחר מנוחה. יחד עם הנפיחות יש גם כאב ניכר ולעיתים תופעות של חום מקומי ואודם על פני המפרקים וכמו כן חם סיסטמי שיכול להגיע עד 38 מעלות ללא סימני זיהום נילווה.

הפגיעה במחלה היא בדרך כלל סימטרית דהיינו משני צידי הגוף באופן מקביל וצורת פגיעה זו מבדילה את המחלה מדלקות מפרקים אחרות. נוקשות הבוקר היא כאמור קשה ויכולה להימשך אף שעות ארוכות ומוקלת בדרך כלל בפעילות גופנית".

איך נדע אם אנחנו חולים?

אם התחלתם לחוש בחודשים האחרונים סימפטומים זהים למתואר למעלה ובנוסף אתם סובלים מנפיחות מפרקים ונוקשות בבוקר, פרופ' טישלר מציע ראשית לפנות לרופא המשפחה "דרך רופא המשפחה ניתן לבצע בדיקות דם מיוחדות לאיבחון הדלקת ולאחר מכן לפנות לראומטולוג לצורך איבחון סופי של הבעיה. יש לזכור כי קיימות למעלה מ-100 סוגי מחלות ראומטיות שהטיפול בהן שונה מאחת לשניה".

הנפגעות העיקריות מהמחלה, מסביר פרופ' טישלר,  הן נשים בגילאי 30-50 אך המחלה יכולה לפגוע בכל גיל ובכל מין. קיימת שכיחות משפחתית מוגברת לכל המחלות האוטואימוניות אך אין תורשה גנטית של ממש.

טיפול – התרופות הביולוגית

"העשור האחרון התברך בחידושים רבים בתחום הריאומטולוגיה שהעיקרי ביניהם הוא גילוי התכשירים הביולוגיים השונים לטיפול במחלה. תכשירים אלה הינם חלבונים המופקים מתאים חיים ותפקידם להלחם בצורה מדויקת ב"חלבונים הרעים" הנמצאים בגוף ואשר גורמים לדלקת. יתרונם של התכשירים הביולוגים השונים הוא ביכולתם להאט באופן בולט את התקדמות התהליך הדלקתי ולשפר באופן דרמטי הן את הסימפטומים הקליניים והן את סימני הדלקת הבאים לידי ביטוי בבדיקות הדם. אין ספק כי שימוש מוקדם ומושכל בתכשירים אלה גורם לשינוי פני המחלה, משפר את איכות חיי החולים בה ומחזיר אותם לתפקוד בצורה מהירה ויעילה. חשוב לזכור כי חלק גדול מהחולים הינן נשים בגיל צעיר שעבורן המחלה מהווה בעיה רצינית של התמודדות בחיי היום יום".

מה צופן העתיד?

"יש כל הזמן מחקרים על תרופות חדשות אם כי לא מדובר על הבראה אלא על האטת התקדמות המחלה ויתכן גם בעתיד עצירתה. הדבר החשוב הוא הגילוי והטיפול המוקדמים שהם תנאי לניסיון לעצירת המחלה בטרם נוצר נזק בלתי הפיך".