האם טיפול חדשני במחלת הסוכרת עשוי לגרום להרזיה?

בשנים האחרונות ניכרת עלייה בתחלואת הסוכרת מסוג 2, שנקראת גם סוכרת מבוגרים. יותר ויותר אנשים מאובחנים כחולים בה, גיל התחלואה יורד, ואפילו ילדים אינם חסינים בפניה.

הסיבה העיקרית לעלייה ברמת התחלואה, על פי המחקרים השונים, היא השמנָת-יֶתר. מזון מעובד ושמנוני, דוכנים רבים של מזון מהיר, משקאות מומתקים וזמינות הממתקים, הפכו את השמנת-היֶתר למגיפה של ממש.

מחלת הסוכרת, למי שלא נולד איתה, אינה גזירת גורל. פעילות גופנית, שינוי התזונה ושמירה על משקל תקין עשויים להגביר את יכולת השליטה במחלה ולהפחית את סיבוכיה. ובעבור מי שטרם חלה – שמירה על אורח חיים בריא עשויה למנוע את המחלה לחלוטין.

ד"ר חוליו ויינשטיין, מנהל מרפאת הסוכרת בבית החולים וולפסון, מספר על משפחת תרופות חדשניות הקשורות למנגנון האינקרֶטינים (Incretins), שמסייעת בטיפול במחלת הסוכרת מסוג 2, ואף מסייעת בירידה במשקל.

"התרופות שהיו נהוגות לטיפול במחלה זו לפני האינקרֶטינים לוקות בחולשות שונות", הוא אומר, " בעיקר הן משמינות ועלולות לגרום ל-'היפּוֹגליקֶמיה' – נפילת סוכר מאד מסוכנת. לעומתן, התרופות ממשפחת האינקרטינים מתאפיינות בכך שאינן גורמות להשמנה ולעיתים המטופל אף מרזה. כמו כן, השימוש בהן אינו גורם להיפוגליקמיה".

ויינשטיין מבחין בין שני סוגים של תרופות אינקרטיניות. משפחה אחת ניתנת ככדורים לבליעה ואילו השנייה ניתנת בהזרקה. בישראל קיימים שלושה סוגים ממשפחת הכדורים לבליעה:גָ'נוּביָה (Januvia), אוֹנגלָייזה (Onglyza) ו-גאלבוּס (Galvus). "תרופות אלה מדכאות אנזים המכונה DPP-4, ועל ידי כך מאריכות את אורך חייו של הורמון טבעי של הגוף, הGLP-1-. הורמון זה גורם גם לירידת סוכר וגם לדיכוי תיאבון. מכיוון שה-מֶתפוֹרמין (שם מסחרי גלוּקוֹפָג' או גלוּקוֹמין) היא תרופת הבחירה לסוכרת סוג 2, קיימים שילובים שלה עם תרופות אלו יחד באותה טבליה, למשל: גָ'נוּאֶט (שהיא ג'נוביה + מתפורמין) או יוקריאס (גאלבוס + מתפורמין). ממוצע ירידת ה-HbA1c, שהוא מדד לאיזון הסוכרת,עם תרופות אלו- 0.8%", הוא אומר.

לדבריו קבוצת התרופות השניה, הניתנת בהזרקה עצמית, מורכבת מחומר דמוי ההורמוןGLP-1, מולקולה מאד דומה לו. למשפחה זו משתייכות שתי תרופות: ויקטוֹזָה (Victoza), שמוזרקת פעם אחת ביום ו-בָּאייֶאטָה (Byetta), שמוזרקת פעמיים ביום. "ההזרקה היא מאד פשוטה ודומה להזרקת האינסולין" הוא אומר "אלא שכאמור לעיל, חומר זה, בניגוד לאינסולין, אינו גורם להיפוגליקמיה ואינו משמין, אלא ממש עשוי לגרום לירידה יפה במשקל. תרופות אלו עשויות להביא לירידת HbA1cשל 1% וגם יותר".

ויינשטיין מוסיף, שמרבית חולי הסוכרת מסוג 2 עשויים להנות מהטיפולים האלו, אך הוא מדגיש שאין לתת תרופה זו לאנשים שלקו בעבר בדלקת בלבלב או שיש להם גורמי סיכון לכך וכן הן אינן מיועדות לחולים בסוכרת מסוג 1.