הורים – זה בידיים שלכם!

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(19500)2

נראה כי בתקופה האחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על נערות ונערים צעירים המקיימים יחסי מין. התחושה הכללית היא שהגיל שצעירים מתחילים לקיים בו יחסי מין הולך ויורד. כיצד אנחנו, ההורים, יכולים לשלוט על הנושא ולעזור לילדים שלנו?

הורים רבים חוששים לדבר עם ילדיהם על מיניות ועל יחסי מין, ומתלוננים על שהם נחשפים לתכנים אשר הם עצמם לא נחשפו להם עד גיל מאוחר יותר. במאמר שפרסמה ד"ר נלי שטיין (Ph.D), יועצת מקצועית של האגודה הישראלית לתכנון המשפחה, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת ומתמחה בטיפול מיני, היא מסבירה כי מקורות המידע של ילדים על יחס מין הם האינטרנט, סרטי פורנו, חברים וגם הורים. ואולם, נראה כי ההורים הם מקור מידע נגיש פחות משאר המקורות: "ההורים והמורים מנסים להעביר את משימה הזו מאחד לשני, והתוצאה היא שיש צמא גדול מאוד למידע על נושא המין והמיניות. בסופו של דבר, זה הרי מדבר על החיים שלהם". 

ד"ר שטיין מוסיפה: "בני הנוער מתחילים להיות שחקנים 'במרחב המיני' כבר בגיל צעיר, בגלל שגיל ההתבגרות מתחיל בעצם מוקדם. אבל המשחקים הללו לא מובילים, בהכרח, לקיום יחסי מין מלאים. יש פעילות מינית מגוונת, שבני נוער עוסקים בה, כמו חיבוקים, מזמוזים, התגפפות, נשיקות ואפילו מין אוראלי. כך נוצר מצב שנערות הן בתולות בגילאים יחסית מבוגרים, אבל יש להן ניסיון מיני עשיר".

הנה כמה עצות של ד"ר שטיין למעורבות נכונה ואפקטיבית של ההורים:

1. לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים. הורים יכולים להיות אוזן קשבת ומקור מידע מהימן עבור הילדים לפני שהם מתחילים לקיים יחסי מין.

2. להתעניין בחיי הילדים. חלק מתחומי העניין בחיי הילדים הם גם ובעיקר יחסי מין. היו מקור המידע שלהם או לפחות כוונו אותם למקורות מידע נכונים ואמינים.

3. לא להתבייש לענות על שאלות. אחת הבעיות בקשר בין ההורים לילדים היא שההורים מתביישים. הרגישו גאים כי הילדים שואלים אתכם, זו ההזדמנות שלכם להוביל אותם לחיים מאוזנים ובריאים, שחיי המין הם חלק אינטגרטיבי מהם.