החולה המדומה – תסמונת מינכהאוזן היא תופעה אמיתית

123

הברון מינכהאוזן, אציל גרמני שחי במאה ה-18 וסיפר מעשיות בלתי אפשריות הפך לשם נרדף לסיפורים שאין בהם אחיזה במציאות. בין עלילות הקרב שלו ניתן למצוא רכיבה על כדור תותח, מסע אל הירח על שתיל אפונה, צבי שמצמיח עץ דובדבנים מקרניו ועוד ועוד.

פרט לספר המתאר את עלילותיו, זכה הברון המפוקפק לתסמונת רפואית אמיתית הקרויה על שמו.

תסמונת מינכהאוזן היא הפרעה נפשית בה ממציא החולה את מחלתו וממציא סימפטומים פעם אחר פעם. אנשים עם תסמונת מינכהאוזן ממציאים את מחלותיהם ומקצינים בכוונה את הסימפטומים שלהן. הם עשויים לשקר לגבי סימפטומים או לזייפם, לפגוע בעצמם כדי לגרום להופעת תסמינים ואפילו לשנות בדיקות כדי להימצא חולים (לדוגמא – זיהום דגימת שתן).  חשוב לציין כי אין במעשיהם כוונת זדון או ניסיון להשיג טובת הנאה זו או אחרת. מעשים אלה נובעים מההפרעה והיא דורשת טיפול רפואי/פסיכולוגי, לא טיפול משמעתי.

ישנן כמה נורות אזהרה, ביניהן- היסטוריה רפואית ארוכה ועקבית, הבנה נרחבת במינוחים רפואיים, בעיות זהות והערכה עצמית, להיטות גדולה 'מדָי' לבצע את הבדיקות, הימנעות משיתוף חברים וקרובי משפחה לגבי הטיפול ועוד.

הסיבה לתסמונת לא לגמרי ברורה. מחקרים מצאו קשר בין התסמונת הזו לבין התעללות והזנחה בילדוּת ואף לאישיות גבולית (borderline personality). ההנחה היא, שהמטופל פוגע בעצמו על מנת למשוך תשומת לב, אכפתיות ואהדה מִצֶוות הרופאים והמטפלים.

אבחון התסמונת לא פשוט כיוון שהלוקה בה פועל בתחכום על מנת להסתיר את הונאותיו והרופא המטפל צריך להיות ער לנוריות האזהרה שצוינו לעיל על מנת לזהות את קיומה. כאשר מתעורר חשד שמדובר בתסמונת מינכהאוזן, הוא מפנה את המטופל למטפל מתחום בריאות הנפש, אשר לו יש כלים אבחוניים לזיהוי התסמונת.

הטיפול בלוקה בתסמונת מאתגר, בגלל הסתירה הפנימית הגלומה בתסמונת זו: החולה פונה ודורש טיפול לבעיות אותן הוא ממציא, אך מאידך הוא לא מעוניין להבריא. הטיפול נעשה באמצעות פסיכותרפיה (טיפול ע"י שיחות) ובד"כ אין צורך בטיפול תרופתי, אלא אם יש תופעות נלוות כמו דיכאון, חרדה וכד'. הטיפול מתמקד בשינוי חשיבתי והתנהגותי ובחלק מהמקרים מעורבוּת המשפחה והחברים יכולה להועיל.

ההפרעה היא כרונית וסיכויי ההחלמה ממנה נמוכים, מה גם שחולי התסמונת מצויים בסיכון גבוה למחלות ואף מוות בשל הפגיעה בעצמם וכתוצאה מהתגובות הגופניות לטיפולים הרבים.
הם גם מצויים בסיכון גבוה לשימוש בסמים וניסיונות ההתאבדות.

לכתבה המלאה: http://www.webmd.com/mental-health/munchausen-syndrome