מניעת סרטן – היום הבינלאומי

חשוב לדעת כי אבחון מוקדם של סרטן יכול להציל חיים וכי אורח חיים בריא ומאוזן יכול להקטין את הסיכוי לחלות. לרגל היום העולמי למניעת סרטן, ד”ר נאוה זיגלמן-דניאלי מנהלת המערך הרפואי האונקולוגי והדס זורבצ'י מנהלת קידום בריאות ארצית במכבי שירותי בריאות, נותנות מידע מציל חיים שחשוב לכל אחד ואחת להכיר

יום עולמי למניעת סרטן סרט סגול

מהי שכיחות הסרטן בישראל?

על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו בפברואר 2023, בשנת 2020 אובחנו בישראל 30,035 מקרים חדשים של גידולים סרטניים וגידולי מוח שאינם סרטניים, בינהם 86% גידולים פולשניים כלומר עם פוטנציאל להתפשט מהאיזור של הגידול לאיברים אחרים בגוף. הפרסום מציין כי יתכן והמספרים הסופיים יהיו מעט גבוהים יותר .. הגידולים השכיחים ביותר בגברים הם הם סרטן הערמונית, סרטן הריאה, סרטן המעי והחלחולת, לימפומה שאינה הודגקין, וסרטן כיס השתן, והם אחראים ליותר ממחצית מקרי הסרטן החדשים. , בנשים הגידול השכיח ביותר הינו סרטן השד (כשליש מהמקרים) וגידולים שכיחים נוספים כוללים גידולי המעי הגס והחלחולת, סרטן הריאה, סרטן בלוטת התריס, לימפומה שאינה הודגקין וסרטן הרחם.  ככלל סרטן יותר שכיח באוכלוסיה יהודית מאשר ערבית והשכיחות הנמוכה ביותר הינה בנשים ערביות, ובשנים האחרונות ישנה ירידה של 1.1-2% לשנה באירעות סרטן בגברים יהודים וערבים ובנשים יהודיות.

בתום שנת 2020 חיו בישראל 94,992 מחלימי סרטן באוכלוסיה, מאלו שאובחנו עם סרטן פולשני בשנים 2016-2020.  סוגי הסרטן שהיו אחראים לעיקר התמותה מגידולים שנה זו (סה"כ 11,752 מקרים שיוחסו לגידול) הם סרטן ריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הלבלב, סרטן הערמונית וסרטן כיס השתן בגברים, וסרטן השד, סרטן הריאה, סרטן המעי והחלחולת סרטן הלבלב וסרטן השחלה בנשים.  בשנים האחרונות הפחתה של תמותה בסדר גודל של 0.8-1.6% לשנה בכלל קבוצות האוכלוסיה.

בהשוואה למדינות העולם ישראל נמצאת במקום 45 מהשיא ביחס להיארעות ובמקום 89 מהשיא לתמותה, יתכן בשל בדיקות לגילוי מוקדם בסוגי סרטן נפוצים או זמינות גבוהה של רפואה מיטבית בכלל האוכלוסיה.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן? 

הרבה פעמים איננו יודעים מדוע אדם מסוים חלה בסרטן, ובכל זאת, ישנם מספר כללים פשוטים המסייעים לשמירה על חיים בריאים בכלל ועל הפחתת תחלואה מסרטן בפרט, והם כוללים:

הימנעות מעישון סיגריות ומוצרי טבק נוספים: עישון הוא גורם סיכון משמעותי הקשור לעליה בתחלואה במחלות הלב וכלי הדם, במחלות הריאה, ובתחלואה ובתמותה ממחלת הסרטן. מבין הממאירויות השונות ידוע על קשר בין עישון ובין הסרטנים הבאים: ריאה, גרון, וושט, קיבה, כבד, לבלב, מעי גס ורקטום, כליה, שלפוחית השתן, צוואר הרחם, ולוקמיות מסוימות. הפסקת עישון מפחיתה לאחר תקופה מסוימת את הסיכון ומביאה לשיפור משמעותי בבריאות המעשן והאנשים שבסביבתו. ההימנעות מעישון חשובה בכל גיל, והיא מעלה את תוחלת החיים ומשפרת את איכותם. לאפשרויות הגמילה מעישון במכבי>>

שמירה על משקל תקין: שמירה על משקל גוף תקין לאורך כל החיים היא אחד הגורמים המגנים מפני סרטן ומפני מחלות כרוניות נוספות. המשקל מוגדר באמצעות מדד מסת הגוף, ה-BMI Body) Mass Index). מדד ה-BMI מחושב על ידי חלוקת המשקל בק"ג בריבוע של הגובה במטרים.

אם ה-BMI שלכם הוא מעל 25, אתם נחשבים כבעלי משקל עודף, בעוד ש-BMI מעל 30 מוגדר כמשקף מצב של השמנה. ככל שמדד ה-BMI גבוה יותר, כך עולה הסיכון לחלות בסרטן, ובמחלות נוספות כגון סוכרת, מחלות לב ושבץ. ממחקרים עולה קשר בין השמנה לבין עלייה בשכיחות גידולי רחם וגידולי השד לאחר הפסקת בנשים, מילומה נפוצה וחלק מגידולי דרכי העיכול (וושט, קיבה, כבד, דרכי מרה ומעי גס).

באופן אידאלי ה-BMI צריך להיות בין 18.5 ל-25. שילוב של תזונה מאוזנת ופעילות גופנית הוא הדרך הטובה והבטוחה ביותר להפחית במשקל. רופא המשפחה או תזונאית יוכלו לסייע בידיכם לעשות זאת.

לקבוצות "מכבי קל" – קבוצות לשינוי הרגלי אכילה במכבי.>>

אכילה בריאה: לתזונה חשיבות רבה כגורם העשוי להפחית או עלול להגביר את הסיכון להתפתחות סרטן כמו סרטן מעי הגס, הקיבה, הריאות, השד ,הערמונית ועוד. באמצעות תזונה נכונה ומאוזנת תוכלו לספק לגופכם את הוויטמינים וחומרי היסוד הנחוצים לו לתפקוד תקין. מומלץ לאכול לפחות חמש מנות של פירות וירקות בכל יום. ירקות הנמנים על משפחת המצליבים כמו ברוקולי, כרובית, כרוב, כרוב ניצנים וקולורבי נחשבים כאמצעי הגנה טובים העשויים לבלום התפתחות סרטן. סיבים תזונתיים ידועים בהשפעתם המגינה בעיקר בכל הנוגע להפחתת סיכון לחלות בסרטן מעי הגס והחלחולת. מומלץ להגביל את צריכת הבשר האדום והבשר המעובד כולל בשר בקר, כבש, נקניקים והמבורגר.

פעילות גופנית סדירה: לפעילות גופנית תוארה השפעה חיובית המגנה מפני מחלות כרוניות שונות ובמקרים מסוימים גם מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן. למרבית האנשים מומלץ לערוך פעילות גופנית במשך שלושים דקות מדי יום, לפחות 4-5 פעמים בשבוע. הפעילות צריכה לגרום לעלייה בדופק, למשל באמצעות הליכה, שחיה, רכיבה על אופניים וכו'. שימו לב כי מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה לפני תחילת פעילות גופנית חדשה.

לקבוצות פעילות גופנית במכבי>>    מכבי upapp האפליקציה שתעזור לך לשלב שגרה בריאה המותאמת לך>>  עם המון פעילויות איפה שנוח לך, במחירים בלעדיים רק לחברי מכבי >>

הגבלת צריכת אלכוהול: מעבר לתופעות מוכרות של הרעלה זמנית כתוצאה משתיית יתר של אלכוהול, לצריכה מוגברת וקבועה של אלכוהול ישנן השפעות בריאותיות הקשורות לעליה בתחלואה של המוח והכבד, וכן עלולות להביא לעליה בסיכון למחלות ממאירות כגון סרטן הפה הלוע והגרון, גידולי הוושט המעי והכבד, וסרטן השד בנשים צעירות. לכן, מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול – לגברים מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול לעד שתי מנות משקה ליום, ולנשים מומלץ להגביל את צריכתו לעד מנת משקה אחת ביום. (מנת משקה כוללת: פחית/בקבוק בירה, כוס יין או כוסית משקה חריף). יש להימנע מצריכת אלכוהול במהלך ההיריון, בגיל הילדות והנעורים.

צמצום החשיפה לקרינת השמש: חשיפה מבוקרת לשמש מסייעת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור. חשוב להימנע מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות שבהן עוצמת הקרינה גבוהה במיוחד (16:00-10:00) ולהגן על הגוף באמצעות כובע רחב שוליים, ביגוד מתאים, משקפי שמש ומסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 לפחות. בנוסף לכך יש להימנע מחשיפה למיטות שיזוף שהוגדרו כמסרטנות בבני אדם.

חיסון טרם התחלת פעילות מינית כנגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV): החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus, HPV) נועד למנוע את המחלות שעלולות להתפתח בעקבות הדבקה בנגיף, לרבות מחלת המין קונדילומה וסרטן צוואר הרחם. קיימים שני חיסונים פעילים נגד נגיף הפפילומה האנושי המאושרים לשימוש בישראל עבור גברים ונשים. החיסון הוכנס לשגרת החיסונים בבית הספר לבנות ולבנים בכתה ח'. למידע נוסף אודות קבלת חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי במכבי>>

מהי חשיבות האבחנה המוקדמת של סרטן? 

אבחון מוקדם של סרטן מאפשר במקרים רבים לשנות את מהלך המחלה ולהגדיל את סיכויי ההחלמה. חלק מסוגי הסרטן אינם כוללים סימנים מוקדמים ולעתים הסימנים מופיעים רק בשלב מתקדם. עם זאת, ניתן לגלות סוגי סרטן שכיחים בשלבים המוקדמים. לכן, חשוב להקפיד על ביצוע בדיקות סקר במועדים המומלצים.   יש להבדיל בין בדיקות סקר המומלצות לאוכלוסייה ב"סיכון רגיל" שלרב מומלצות החל מהגיל בו עולה שכיחות המחלה ועד גיל בו יש הערכה שבדיקת הסקר תפחית תמותה ותחלואה. בקרב אוכלוסייה הנמצאת בסיכון מוגבר לגידולים ספציפיים, למשל, אנשים עם סיכון תורשתי לגידולים, לרב מתחילים את הבדיקות בגיל צעיר יותר, ולעיצים מוספים בדיקות נוספות (כמו למשל בדיקת MRI שדיים בנשאיות למוטציה תורשתית ב-BRCA1/2). למידע נוסף בנוגע לבדיקות המומלצות עבורכם, פנו לרופא המטפל.

מהן בדיקות הסקר המומלצות בישראל לאבחון מוקדם של הסרטן לאוכלוסיה ב"סיכון רגיל" ומתי מומלץ לערוך אותן?

בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס: סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל. בדיקות הסקר התקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מומלצות לקבוצות שנמצאות בסיכון ללקות במחלה.

לכל אדם מגיל 50 מומלץ לבצע בדיקת דם סמוי בצואה פעם בשנה כבדיקת סקר תקופתית. מדובר בבדיקת מעבדה פשוטה ויעילה. למשתייכים לקבוצות בסיכון מוגבר, מומלץ לערוך בדיקות קולונוסקופיה מעקב קבוע והתייעצות רפואית

בדיקת ממוגרפיה (Mammography) לגילוי מוקדם של סרטן השד: ממוגרפיה היא צילום רנטגן ייחודי של רקמת השד ומהווה אמצעי רפואי ראשוני לאיתור מוקדם של סרטן השד. באמצעות בדיקה זו אפשר לאתר כ-90% מהגידולים הממאירים בשד. הבדיקה מומלצת בישראל אחת לשנתיים בין הגילאים 50 עד 74 לנשים בסיכון רגיל. בנוסף, הבדיקה מומלצת לנשים בסיכון מוגבר למחלה (למשל עקב סיפור משפחתי בקרובת משפחה מדרגה ראשונה) כבר מגיל 40 או עשור טרם האבחנה של קרובת המשפחה אחת לשנה עד גיל 49.  נשים אחרי גיל 75 שמצבן הרפואי הכללי טוב יכולות להמשיך ולבצע הבדיקה.

משטח צאוור הרחם כולל בדיקת HPV : בדיקה לאיתור ולאבחון מוקדם של מחלת סרטן צוואר הרחם אצל נשים. בבדיקה זו בודקים את הרירית, תאי צוואר הרחם, במעבדה הפתולוגית. הבדיקה בסל כבדיקת סקר עבור נשים בגילאים 25-54, אחת לשלוש שנים, בגיל 55-64 אחת ל- 5 שנים, ולנשים בנות 65 ומעלה – בדיקה אחת אם לא ביצעו בדיקה ב- 10 שנים האחרונות במכבי.

בדיקת משטח צוואר הרחם במרפאת רופא/ת הנשים >>

חשד למחלת הסרטן: מתי כדאי לפנות לרופא? 

חשוב שכל אדם יכיר את גופו ויהיה ער לשינויים ולתסמינים. אנא שימו לב לתסמינים האלה:

נפיחות חריגה או גושים

כאב

צהבת

כיבים

נפיחות בבלוטות הלימפה

שיעול דמי

כאבים בעצמות

ירידה במשקל

אובדן תיאבון

עייפות

הזעת לילה

שימו לב כי תסמינים רבים מבין אלה שהוזכרו יכולים להיגרם בשל מצבים שאינם סרטניים. לכן, גם אם אתם סובלים מהתסמינים ברשימה, אין הדבר מעיד בהכרח על נוכחות גידול סרטני. בכל מקרה של ספק, או של שינוי אשר אינו חולף במצב הבריאותי, התייעצו עם רופא המשפחה.

וכמה מילים על הטיפול במחלת הסרטן: 

כדאי לדעת כי בשנים האחרונות יש פריצות דרך משמעותיות בהבנת מחלות הסרטן השונות, תוך זיהוי שינויים מולקולריים בגידולים, שיכולים לסייע לטיפול יעיל יותר. בנוסף, יש התקדמות משמעותית בטיפולים המפחיתים את תופעות הלוואי בטיפול במחלה. אם אובחן סרטן, מומלץ על טיפול על ידי צוות של אנשי מקצוע בעלי מומחיות בתחום

למידע נוסף באתר מכבי על מחלת הסרטן>>

למידע על רופאים אונקולוגים בקופה >>

בברכת בריאות שלמה!