היפוספדיאס – מום מולד אך בר תיקון

 22805-Blog-Photo-NEW_nosafim-(19918)19

תהליך ההיריון והלידה נמשך בממוצע תשעה חודשים ובמהלכו ביצית מופרית שנקלטת ברחם מביאה להתפתחותו של תינוק שלם ובריא. לעיתים במהלך ההיריון מתרחשות תקלות, אשר מביאות לפגמים בהתפתחותו של העובר בבטן וכך קורה שהתינוק שנולד סובל ממומים שונים. ישנם מומים שעלולים ללוות את התינוק לכל חייו, אך יתר המומים ניתנים לתיקון ע"י התערבות ניתוחית לאחר הלידה. אחד המומים שעלול להתרחש וניתן לתיקון קוסמטי ותפקודי הוא היפוספדיאס.

היפוספדיאס הוא מום שבו תינוק זכר נולד עם פגם בצינור השופכה המוביל שתן – ולמעשה במקום שיסתיים בקצהו של הפין, הוא מסתיים בתחתיתו באיזה שהוא מקום לאורך צינורית השתן-השופכה. מום זה מופיע אחת ל-250 לידות של תינוקות זכרים.

במרבית המקרים הסיבה להופעת הפגם לא ברורה לגמרי לרופאים. שימוש בהורמונים דוגמת פרוגסטרון במהלך ההיריון, ידוע כמגביר סיכון להתפתחות מום זה. כמו כן, הפרעות כגון אי ספיקה של האשכים העובריים (כדי לייצר מספיק טסטוסטרון), או הכישלון של הגוף להגיב לטסטוסטרון, מגביר את הסיכון להיפוספדיאס ובעיות גנטיות אחרות.

במקרים קלים של היפוספדיאס כאשר פתח צינורית השתן-השופכה איננו ממוקם בקצה הפין אלא  באבר המין במרחק לא גדול מקצהו לא מופיעים סימפטומים רציניים. מדובר בפגם אסטתי המפריע להורים כמובן בגיל הרך של התינוק. במידה וההפרעה לא מטופלת בצורה ניתוחית, הילד המתבגר עלול להתלונן על כך ולבקש תיקון. במקרים קיצוניים יחסית של פתח צינורית השתן קרוב מאד לבסיס הפין ולשק האשכים, התלונות יהיו בעיקר על הפרעה בזרם השתן ולעיתים אף לא יתאפשר מתן השתן בעמידה.

זיהוי התופעה מתאפשר בעת בדיקה גופנית שנערכת לתינוק בן יומו בחדרי הלידה על ידי רופאים  או כאשר ההורים שמים לב לכך בעת החתלת התינוק. יש לציין שזיהוי המום חשוב מאד לפני ביצוע ברית המילה שכן לפעמים לא צריך להסיר את כל העורלה כדי שזו תשמש אחר כך לתיקון המום.

הטיפול בהיפוספדיאס מתבצע כאמור בניתוח, בד"כ בשנת חייו הראשונה של התינוק. בניתוח מתבצע עיצוב מחדש של צינור השופכה ומיקומה מחדש בראש הפין. סיבוכים אפשריים שעלולים לנבוע מהניתוח הם דימום, זיהום, הצרות של השופכה, והתעקמות הפין. לאחר הניתוח הפגם האסתטי מתוקן לשביעות רצון ההורים ובעתיד של הילד.

http://www.webmd.com/parenting/baby/tc/hypospadias-topic-overview