הם כבר לא ילדים – איך נדבר עם ילדינו המתבגרים על יחסי מין?

זה קורה בכל משפחה. הילד שרק לפני רגע עוד זחל, הופך למתבגר למול עיני ההורים המשתאים  ומציב דילמה לא פשוטה: מצד אחד יש רצון לתת לילד לגלות את מיניותו, אך בה בעת יש צורך הורי לגונן ולהסביר.

כיצד עושים את זה נכון? שאלנו את הפסיכולוג בעז גסטהלטר.

מתי נכון להתחיל ולהעלות את הנושא?
בכל שלב בחיים נוכחת המיניות בחיינו כך שאין זמן מוגדר מתי נכון לדבר על מיניות, אך עם הופעת סימני ההתפתחות המינית (מחזור, תשעורת גוף וכו') מומלץ להסביר למתבגר על השינויים המתרחשים בגופו.

האם נכון ליזום את השיחה או להמתין שיצופו שאלות?
שאלת היוזמה תלויה במאפייני הילד והוריו. ישנם ילדים שסקרנים מטבעם ועשויים לשתף את הוריהם בשאלות, במידע, בעניין שלהם בתחום. לעומתם, ישנם ילדים מופנמים יותר ואז יש להעלות את הנושא ברגישות ובאופן בו הילד מוכן להתייחס לכך.
גם בקרב ההורים יש שחשים בנוח עם מיניותם ויוכלו לדבר על כך עם הילדים, לעומתם ישנם הורים שחשים פחות בנוח וימנעו מליזום שיחה בעניין.

איך ניגשים לנושא?
אם הילד מעלה את הנושא ביוזמתו, אפשר להקשיב ולעודד את סקרנותו ואז רצוי לענות בצורה כנה ובאופן שמתאים לגיל הילד וליכולתו לשוחח על הנושא. גם אם הוא אינו יוזם שיחה, ניתן לרכוש עבורו ספר על התפתחות מינית בגיל ההתבגרות ולנצל זאת כדי לשוחח עמו על הנושא.
בכל מקרה, חשוב שהשיחה תתנהל ברגישות ובהתאם למוכנות המתבגר לגעת בנושא.
ייתכן שהילד עסוק בכלל ביכולת ליצור קשר עם בן/בת גילו ולכן הדיבור על המיניות צריך להיות מותאם לכך ולאו דווקא לפרטים הטכניים. עדיף להשמיט תיאורים החושפים באופן גלוי וישיר את הילד למתרחש בחדר המיטות של ההורים, שם עדיין ראוי שיידע שהדלת סגורה ושמדובר באינטימיות של ההורים.
בימינו האינטרנט מהווה מקור ללמידה וילדים נחשפים באמצעות ערוץ זה למידע רב. עם זאת, להורים עדיין יש תפקיד בשמירה על מידת החשיפה ועל טיב המידע שהילד שואב בערוצי התקשורת השונים.

האם נכון לערב איש מקצוע בתהליך?
מיניות הינה חלק אינטגרטיבי בהתפתחות האנושית ובתקשורת האנושית וכל עוד מוכנים לקבל את השינויים והתפתחות בילד ולא עולות התנהגויות חריגות או תגובות המבטאות קושי בולט, לא נראה שיש מקום לפנייה לאיש מקצוע.
פניה שכזו יכולה להיות רלוונטית אם הילד מבטא חרדות או התנהגות כפייתית או במקרה בו יש חשש לטראומה על רקע מיני.
הורים המוטרדים סביב מיניות ילדם יכולים להתייעץ בעצמם באיש מקצוע על מנת לקבל כלים טובים יותר להתמודדות.