המאמר שמעלה עובש, וגאה בזה!

כולנו נושאים איתנו איזה זכרון ילדות חבוט מגיל צעיר: הפסקת 10 בבית הספר, הרעב כבר מקרקר ובלוטות הרוק כבר שוטפות את הפה, מכינות אותו לחוויה הקולינרית שתרגיע את הבטן, ובין פנטזיה על לחמניה חמה לחלום על סנדביץ' בומבסטי אנחנו מתעוררים ל… איכס. עובש.

העובש הוא חלק בלתי נפרד מחיינו ואנו פוגשים אותו בעוד מקומות חוץ מהכריך בצהריים. ד"ר ולרי טפליצקי, רופא משפחה ומומחה לאלרגיה עושה לנו קצת סדר בין הנבגים.

מה היא בעצם פטריית העובש?

עובש הוא שם כולל לפטריות המכסות משטחים שונים (בדרך-כלל מזונות או משטחים לחים) ובכך יוצרות קרום אוורירי העשוי מסיבים דביקים.העובש נפוץ מאד והוא חלק בלתי נפרד מהסביבה. הוא משגשג באזורים לחים וחמים ומתרבה ע"י פיזור הנבגים שלו למרחקים. בבית אנו נתקלים בו כפסים שחורים על הקירות באזורים כמו חדרי אמבטיה ואריחים. מה שאנו מכנים בשפה יומיומית "ריקבון" הוא בעצם פעילות של פטריות העובש.

אז איך העובש קיבל את הדימוי השלילי שיש לו?

ראשית, הופעת עובש במזון מסמלת לעיתים מצב של חוסר טריוּת, "מזון מקולקל". שנית, יש אנשים הסובלים מאלרגיה לנבגי העובש. אלרגיה זו איננה קטלנית, אך היא גורמת לתופעות כמו נזלת, גרד בעיניים ובעור ומשבשת את שגרת החיים. היא יכולה לגרום גם להופעת אסתמה, עם קושי נשימה, שיעול וחנק, במיוחד בימים של רוח מהשדות או עם לחוּת גבוהה.

בנוסף, אצל אנשים מדוכאי חיסון בעלי סוכרת ואסתמה, עובש גורם למחלות קשות כולל דלקת ריאות, זיהום באף ובאוזניים ועוד.

הופעת עובש בבנייני מגורים ועבודה יצרה תופעה בשם "SBS"(sick building syndrome), המתבטאת בגירוי של האף, והגרון, ריחות לא נעימים וגירוי של העור והעיניים. הסיבה לתופעה זו היא ירידה באיכות האוויר בבניין, כתוצאה מהיעדר מערכת אוורור תקינה וחשיפת הבניין למזהמים שונים מבחוץ, כולל עובש..

איך בעצם אפשר לטפל באלרגיה לעובש?

בכל מקרה של גילוי תסמינים, יש לפנות למרפאת אלרגיה ולעבור בדיקת רגישות לאלרגנים על מנת לאתר את הגורם לאלרגיה.
ישנן מספר דרכים לטפל באלרגיה, בעיקר במישור המניעתי. שמירה על ניקיון ואוורור אזור המגורים עשויים להפחית את כמות האלרגנים בהם ניתקל במהלך היום ולתרום להקלה על תסמיני האלרגיה. ניתן גם להתעדכן בתחזית האלרגנית באתר לאיכות הסביבה.
פתרון נוסף הוא טיפול חיסוני (או בשמו המדויק – טיפול הקהיה, desensitization). מי שיימצא אלרגי לעובש יופגש בהדרגה עם כמויות זעירות שלו על מנת לאפשר לגוף "להכיר אותו" ולנטרל את תגובת-היֶתר האלרגית אליו.

האם יש לעובש שימושים חיוביים בחיינו?

כמובן, לעובש חלק משמעותי בתעשיית המזון. שמרים הם סוג של עובש המעודד תהליכי תסיסה. אנו פוגשים בעובש בתהליכי כבישה של ירקות, ביצירה של יין ובירה וכמובן ביצירת גבינות שאיכותן נקבעת עפ"י סוג העובש עליהן.
מעניין אף לציין שהפניצילין, המשמש כאנטיביוטיקה מצילת חיים, הוא תוצר של פעילות פטריית עובש.