המדבקה שלא תשכח – מדבקת עור לטיפול באלצהיימר

מחלת האלצהיימר תוקפת לרוב בגיל מבוגר והטיפול בה הוא טיפול ארוך בקרָב אבוד כנגד ניוון איטי ומתמשך של תאי עצב במוח. פרט להתמודדות היומיומית עם קשיים בתפקוד ותלות בזרים על מנת לבצע פעולות בסיסיות, נטילת התרופות המרובות למחלה הופכת אף היא למשימה מכבידה ובעייתית ותופעות הלוואי של התרופות, פוגעות אף הן באיכות חיי החולים.

בישראל מוערך מספר חולי אלצהיימר ומחלות דומות כיום ב-100,000, והצפי לשנת 2,020 מוערך בכ -120,000. (המידע לקוח מאתר עמותת עמדא)

הטיפול המסורתי כולל שימוש בתרופות הפועלות נגד חומרים המזיקים לתאים במוח בשילוב עם טיפול פיזיותרפי על מנת לשמר את הקיים ולמנוע הידרדרות.
אחד הפתרונות המוצעים כיום לחולי אלצהיימר (ונמצא אף יעיל כנגד סוגי דמנציה נוספים) הוא מדבקה המונחת על העור וכך נספג החומר אל מחזור הדם. פרט לנוחות שבשימוש במדבקה, היא מהווה חלופה נוחה לחולים אשר מתקשים לבלוע כדורים ומפחיתה את תופעות הלוואי שנגרמות עקב שימוש בתרופות מסוג זה. המדבקה עשויה להיות פשוטה יותר לשימוש ודורשת פחות מאמץ מחולי האלצהיימר שממילא סובלים ממצב בו הם חסרי אונים ומאבדים את יכולתם לזכור דברים.

המדבקה מוחלפת אחת ליום והיא מודבקת באזור הגב, החזה או הזרוע העליונה. מרגע הנחת המדבקה היא שומרת על יציבות ברמת וריכוז התרופה בדם במהלך היום.

לאישור השימוש במדבקה קדם מחקר שבחן את יעילותה בקרב 1,195 חולי אלצהיימר ב-21 מדינות.
המחקר שנמשך 24 שבועות, כלל מטופלים בגילאים 50-85 שחולקו ל-4 קבוצות:
קבוצה שנטלה כ-4 ס"מ של מדבקה (9.5 מיליגרם של תרופה ליום)
קבוצה שנטלה כ-8 ס"מ של מדבקה (17.4 מיליגרם של תרופה ליום)
קבוצה שנטלה גלולות (6 מיליגרם של תרופה פעמיים ביום – המינון המקסימלי שלה דרך הפה)
וקבוצת פלצבו.

תוצאות המחקר העלו ממצא חשוב שהיה מכריע בהכנסת התרופה לשימוש בקרב חולי אלצהיימר: המדבקות והגלולות הביאו לתוצאות דומות בטיפול במחלה בהשוואה לקבוצת הפלצבו וניכר כי משתתפי המחקר שהשתמשו במדבקה סבלו הרבה פחות מבחילה והקאה, ביחס לנוטלי הגלולה.

לקריאה נוספת:

http://www.webmd.com/alzheimers/news/20060719/patch-better-for-alzheimers-drug