הנקה, התעמלות וצפיפות עצם – מועיל או מזיק?

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(21302)-5

בחודשי ההנקה האם מאבדת אחוזים לא מבוטלים מצפיפות העצם שלה – אז האם הנקה מעלה את הסיכון לפתח אוסטיאופורוזיס בעתיד? וכיצד אפשר לתרום לחיזוק העצמות?

אימהות מיניקות מעבירות לתינוק באמצעות החלב כ-200 מ"ג סידן ביום ממאגר הסידן שבגופן, וב-6 חודשי הנקה האם מאבדת בממוצע 3%–9% מצפיפות העצם שלה, מה שמעמיד אותה בסיכון לסבול מאוסטאופורוזיס שנים לאחר מכן. אך כנראה יש פתרון – ממחקר שפורסם לאחרונה במגזין האמריקני Medicine & Science in Sports & Exercise עולה כי אצל נשים מיניקות שעוסקות בפעילות ספורטיבית מבנה צפיפות העצם משתפר ובריחת הסידן פוחתת. 

במחקר נבדקה צפיפות העצם בעמוד השדרה, בירכיים ובכלל הגוף של  20 נשים מיניקות. הבדיקה נערכה בשבועות הרביעי וה-20 לאחר הלידה, ועלה ממנה כי נשים מיניקות שהתאמנו בקביעות (3 אימוני כושר בשבוע) הצליחו להפחית משמעותית את הירידה בצפיפות העצם בעמוד השדרה שלהן במהלך ההנקה בהשוואה לנשים שלא התעמלו כלל. במבנה צפיפות העצם הכולל של הגוף ושל הירכיים לא נצפו הבדלים משמעותיים בין מי שהתעמלה לבין מי שלא התעמלה.

החוקרים הסיקו שאצל נשים מיניקות פעילות כושר ממתנת את הירידה בצפיפות העצם, ובעקיפין תורמת למניעת בריחת סידן (אוסטאופורוזיס) בגיל מבוגר יותר; זאת נוסף על התרומה ה"רגילה" של פעילות גופנית סדירה בהפחתת מתחים, עייפות, תוקפנות ודיכאון. חשוב כמובן לזכור שאת הפעילות הגופנית יש לבצע תוך מודעות לרצפת האגן, הרגישה לאחר לידה, ותוך הקפדה לא להזיק לה. 

עם זאת, אפשר גם לטעון שאישה בחופשת לידה, שמרימה תינוק או נושאת אותו במנשא, יוצאת להליכות ממושכות עם התיק הגדוש בחפצי התינוק, דוחפת עגלה ועוסקת ללא הרף בעבודות הבית השונות – בעצם עוסקת בפעילות כושר אינטנסיבית לכל דבר, גם אם היא לא מתבצעת בחדר הכושר.

יעלה דגן, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ואחות טיפת חלב של מכבי במכבים, מעלה הסתייגות מממצאי המחקר: "מדובר במחקר לא מייצג, שבדק 20 נשים בלבד. לא ראיתי מחקרים אחרים שתומכים בהשערה זו. עם זאת, ידוע שפעילות גופנית באופן כללי עוזרת לבנות עצמות ולשמור עליהן חזקות, ומומלץ לנשים מיניקות לבצע פעילות גופנית.

"במחקרים רבים אחרים נמצא קשר בין הנקה לירידה בסיכון ללקות באוסטאופורוזיס", אומרת דגן. "בזמן ההנקה רמת הסידן בדם האם יכולה לרדת בכ-3%–5%. אחרי הגמילה מהנקה העצמות נבנות מחדש, ולעתים אף ברמה יותר גבוהה מהעבר. כך שנשים שמיניקות באופן בלעדי (ללא תחליפי חלב אם, אך עם הצגה הדרגתית של מוצקים) למשך 6 עד 9 חודשים, מפחיתות ב-73% את הסיכוי שלהן לפתח אוסטאופורוזיס".