הסוף לבשר המעובד? כל המידע החשוב על ההמלצות האחרונות

נקניקיות בלחמניה

הפרסומים בשבועות האחרונים אודות הבשר המעובד יצרו לחץ ובלבול. גם הידיעה האחרונה כי המסקנות לא הובנו כהלכה, לא תרמו לתחושת הביטחון בנושא. נירה אולנד, דיאטנית במכבי, עושה סדר בבלאגן.

בשרים מעובדים לסוגיהם (נקניקים, נקניקיות, מוצרי בשר מעובדים מוכנים כמו המבורגרים וקבבים) הם כל הבשרים המכילים חומרי שימור. ההמלצה שהגיעה מארגון הבריאות העולמי הייתה להפחית משמעותית באכילתם של מוצרי בשר אלו, כמו גם להפחית באכילת בשר אדום.

מה נאכל?

אם אתם מעוניינים במנה בשרית- ההמלצה היא לבחור בשרים גולמיים שלא עברו עיבוד, ודלי שומן ככל האפשר – נתחי עוף שלמים (מצוננים או קפואים) , בשר בקר קפוא או טרי  שלא עבר עיבוד . אם אתם מעוניינים בבשר טחון- אפשר לבקש מהקצב לקחת נתח בשר דל שומן ולטחון אותו עבורכם, ובבית תוכלו לתבל ולהכין לטעמכם. באופן כללי, רצוי לגוון בתפריט ולאכול עוף,  דג או מוצרי קטניות (חומוס, שעועית לבנה, עדשים, אפונה) או סויה (טופו, אדממה) כמנה חלבונית בארוחה העיקרית.

אופן הכנת המנה הבשרית משפיע: בישול (מרק, תבשיל) בריא יותר מאפיה, אפיה בריאה יותר מטיגון קצר במחבת, טיגון קצר במחבת בריא יותר מהכנה על גריל גז או חשמלי. צליה על פחמים היא הגרועה ביותר כיוון שהיא מייצרת חומרים מסרטנים נוספים בכל סוגי הבשר והעוף.

מה נשים בכריך?

במקום נקניקים או פסטרמה, ניתן להכין כריכים עם חומוס, טחינה, חמאת בוטנים (שעשויה מבוטנים בלבד), אבוקדו, גבינות, ממרח חצילים, פסטו, עגבניות מיובשות, חביתה או ביצה קשה, טונה, סלמון מעושן ועוד. פרוסות דקות של טופו בתנור עם מעט שמן זית ותבלינים מעושנים נותן חלופה בריאה ודומה במרקמה וטעמה לפסטרמה.

בכל זאת רוצים פסטרמה? מצורף מתכון  להכנה ביתית של פסטרמה מחזה עוף. חשוב לשים לב- חומרי השימור החשודים כמסרטנים לא נמצאים פה, ולכן גם חיי המדף של הפסטרמה הביתית קצרים: 3-4 ימים מקסימום. אפשר להקפיא אחרי ההכנה.

לא מוכנים לוותר

לאלו מכם שלא מוכנים בשום אופן לוותר על אכילתם של בשרים מעובדים, ניתן להקטין מעט את הנזק  (אם כי לא לחלוטין) על ידי שילוב של ירקות ופירות טריים עשירים בויטמין C בארוחה המכילה בשרים אלו, כגון: פלפל, עגבנייה, קולרבי, פרי הדר, גויאבה, קיווי , מלון.  עזרה נוספת ניתן לקבל משילוב מזונות מותססים כמו כרוב כבוש, מלפפונים ופלפלים כבושים וכדומה באותה ארוחה.

פסטרמה ביתית / מיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת

  • קונים חצי פרפר הודו או עוף (חצי חזה).
  • במעט שמן (ככף) מטגנים תבלינים לתיבול הבשר: לדוגמה – פפריקה חריפה או מתוקה, כמון, שום, פלפל שחור, אפשר לגוון גם עם: פפריקה מעושנת, דבש, רוזמרין, עלה דפנה, ועוד כיד הדמיון הטובה (לא מלח)
  • לאחר טיגון קצר מורידים מהאש ומעסים את נתח הבשר ביסודיות.
  • מחממים תנור לחום הגבוהה ביותר.
  • שמים בתבנית על נייר אפייה או נייר כסף. מכניסים כשהתנור חם- כ 25 דקות לכל צד (יש להוסיף 5 דקות אם הנתח גדול במיוחד).
  • מוציאים ומצננים, ולאחר מכן מכניסים למקרר למשך מספר שעות.
  • לאחר שהבשר קר לגמרי פורסים דק ככל האפשר ואוכלים.

בתיאבון!