העתיד כבר כאן – ניתוחים היסטרוֹסקוֹפּים

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(20316)1

בעבר, ניתוח פשוט הקשור לממצא פתולוגי בחלל הרחם היה מלווה בפתיחה של הבטן, סכנה לזיהום ופגיעה באיברים בריאים, זמן החלמה ארוך וצלקות בולטות. כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה הרפואית, ניתן לבצע ניתוחים תוך פגיעה מינימלית באיברים הסובבים.

היסטרוסקופיה (Hysteroscopy), היא שיטת ניתוח לא פולשנית המאפשרת גישה וצפייה ישירה לתוך חלל הרחם. ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את איה מדיקל מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא, מסביר על ההליך.

ישנן 2 סוגי היסטרוסקופיה: אבחנתית – המאפשרת צפייה ואבחון של נגעים גדולים ברחם באופן המדויק ביותר וניתוחית – המאפשרת טיפול כירורגי נקודתי, שבעבר נהוג היה לבצעו בצורה עיוורת, או תוך ניתוח פתיחת בטן. ההיסטרוסקופיה למעשה חוללה מהפכה של ממש בתחום הכירורגיה הרחמית.

בהיסטרוסקופיה אבחנתית, מוחדר סיב שבקצהו מצלמה לחלל הרחם תוך כדי ניפוח של הרחם וצפייה במסך לבחינת הממצאים. הטיפול נעשה ללא הרדמה בחדר הטיפולים. בהיסטרוסקופיה ניתוחית, בנוסף לסיב מוחדר מסלול נוסף, המאפשר לעשות שימוש בכלים כמו מספריים, אוחז רקמה, סיבי לייזר וסוגים שונים של אלקטרודות חשמליות. הטיפול נעשה בהרדמה קלה, אזורית.

הניתוחים ההיסטרוסקופים נותנים מענה למגוון רחב של מצבים, ביניהם:

הידבקויות תוך רחמיות – כתוצאה מדלקות, גרידות, לידות מסובכות, ירידה בכמות הוסת, ואי פריון (נעשית הסתכלות ישירה וחיתוך של ההידבקויות תוך פגיעה מינימלית ברירית בריאה). שיטה זו החליפה את הגרידה העיוורת שהייתה נהוגה בעבר.

פוליפים – הפוליפ הוא גידול הנגרם מצמיחת יתר של הרירית וגורם לדימום מחזורי ובין מחזורי קשה. הסכנה היא שהפוליפ יהפוך לממאיר, לכן חשוב לכרות אותו בזמן. זיהויו מתאפשר באמצעות אולטרסאונד.

הסרת שרירנים/מיומות – ראו כתבה בעניין כאן

מחיצה בתוך הרחם – לאחוּז אחד מהנשים יש מחיצה ברחם, המפריעה לפריון וגורמת להפלות חוזרות. ניתן לאבחן את המחיצה באמצעות אולטרא סאונד תלת מימדי או MRI והטיפול מבוצע ע"י היסטרוסקופיה.

כריתה (אבלציה) של רירית הרחם  כטיפול בדימום וגינלי, המופיע אצל 25% מהנשים בסביבות גיל המעבר, משפיע על איכות החיים ועלול לגרום לאנמיה. במקום לכרות את הרחם ניתן לטפל בהיסטרוסקופיה ניתוחית, אשר מפחיתה את הסיכון לכריתת הרחם. כיום אין לבצע כריתת רחם בשל דימומים אלא רק אם יש גידוּל סרטני.

שארית רקמת הריון – שאריות שנשארות לאחר הפלה או לידה. מצב שכיח העלול לגרום לכאב, דימום וחום. היסטרוסקופיה עשויה למנוע את הצורך בכריתת הרחם.

כמו בכל הליך פולשני, גם כאן יש סיכון לסיבוכים, בשיעור נמוך של בין חצי אחוז ל-2 אחוז. הסיבוכים הם דימום מוגבר, זיהום מקומי והיחלשות דופן הרחם עם הפרעות עתידיות.