הקשר בין מזונות לריח רע מהפה

02

ריחות לא נעימים הנפלטים מחלל הפה יכולים להוות מטרד הן למי שסובל מהתופעה (ומודע לה) והן עבור הסביבה. להיווצרות הריח סיבות וגורמים שונים ובניהם גם המזון שאנו אוכלים. חן נינה לסרי, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה.

ריח רע מהפה הוא סוג של טאבו ולמרות שמדובר במטרד הן עבור מי שסובל מן התופעה והן עבור סביבתו, ישנה נטייה לא לדבר על כך.

העובדה שמדובר בנושא כל כך ממודר מובילה לצערנו גם להווצרות מיתוסים ופרדיגמות סביב הגורמים לתופעה. אז מה גורם לריח רע מהפה? האם יש קשר לאוכל? והאם יש פתרון לבעיה?

ריח רע מהפה או בשמו המקצועי הליטוזיס (halitosis) נובע מפעילות של בקטריות החיות בחלל הפה אשר מפרקות חלבונים ותרכובות נוספות המכילות גופרית לכדי מולקולות הנקראות בשם כולל VSC שמשמעו -Volatile  Sulfur Compounds.

התרכובות הללו אשר מכילות בעיקר גופרית הן הגורם לריח הרע. עניין שרבים לא מודעים אליו הוא שאדם הסובל מהליטוזיס לא יכול להריח בעצמו את הריח הרע, מאחר ואנו מתרגלים לריחות של עצמינו. ריח רע נוצר בחלק האחורי של הפה ויוצא החוצה מחלל הפה כאשר אנו מדברים (נשיפה של אוויר).

המקומות השכיחים ביותר להימצאות הבקטריות הנ"ל בפה הם בתוך הגומחות הנוצרות בין החניכיים לשיניים עקב דלקות חניכיים, בתוך הרווחים הטבעיים שבין השיניים, בתוך חורים בשיניים הנגרמים מעששת וכן המקום אשר בו מצטברים החיידקים בצורה הרבה ביותר הוא על גבי הלשון עקב שטחה הרב.

אחת התפיסות השגויות הרווחת היא כי הריח הרע בפה מקורו בקיבה. זהו מיתוס מאחר ובין הקיבה לושט ישנו שסתום המונע חזרה של מזון מהושט לקיבה כמו כן מונע השסתום מעבר של ריח מהקיבה לחלל הפה. ישנה מחלה נדירה מאוד בשם "סעיף ע"ש זנקר" עם אחוז שכיחות של 0.1% ויכולה להיות מאובחנת רק מעל גיל 65 אשר רק בעקבותיה ישנה "רגורטיציה" (עלייה של תוכן קיבתי לושט) חמורה מאוד ואז ייתכן ריח רע מהפה ממקור קיבתי.

ומה בין מזון וריח רע? אמנם בצל, שום וכרובית יכולים לגרום לריח רע מהפה (ודווקא לא בשל המנגון שהוזכר למעלה הקשור ליצירת תרכובות גופרית, אלא בשל מנגנון אחר), אך זהו גורם ריח שהוא זמני ובדרך כלל פחות נורא מהריח שיוצרות תרכובות VSC. כמו כן ישנם חלקיקי מזון אשר נספגים במעי שלנו ועוברים לזרם הדם ומופרשים החוצה דרך מנגנון הנשימה (כתרכובות אלכוהוליות) וההזעה שלנו, גם הם עלולים לייצר ריח רע באופן זמני (כמו למשל קארי ופלפל חריף). משקאות כמו קפה ואלכוהול יכולים לעודד היווצרות חיידקים ולהגביר את הריח בעוד ששתיית מים ולעיסת מסטיקים נטולי סוכר יכולים להפחית את הריח הרע.

לסיכום,

הליטוזיס כרוני נגרם מהמצאות של בקטריות בחלל הפה אשר מפרקות תרכובות מזון ולא ממקור של קיבה/ושט, כמו כן מקור הריח יכול להיות מאזור השקדים עליהם גם לעיתים ישנה הצטברות של בקטריות,ובאופן זמני ריח רע יכול להיגרם כתוצאה מאכילה של מזונות שונים.

ב90% מהמקרים ניתן לרפא הליטוזיס, הטיפול ניתן בהתאם לאזור ממנו נובע הריח, הטיפול נע בין משטר היגיינת פה הכולל צחצוח, חוט דנטלי וביקור קבוע אצל שיננית ועד לכריתה של השקדים במצבים חמורים.

במידה ורוצים להימנע מהריח הרע שגורמים מזונות שונים מומלץ פשוט להימנע מאכילתם:)