הקש ששבר את הלב – השפעת לחץ סביבתי על מקרי אוטם לב

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(22167)2

אוטם חד של שריר הלב הוא הפסקה פתאומית של זרימת הדם לאזור כלשהו בשריר הלב, הגורם לנמק של תאים באזור בו מתפתח האוטם. הסיבה לרוב המכריע של מקרי אוטם שריר הלב היא טרשת עורקים, המתפתחת במשך שנים רבות ומושפע מגורמי סיכון רבים: גיל מבוגר, עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, סוכרת, חוסר פעילות גופנית וגם מתח נפשי כרוני. לעיתים קרובות, ה"קש ששובר את גב הגמל" ומביא למעשה להתקף הוא לחץ (סטרֶס) נפשי או גופני. ד"ר דוד רוט, מומחה בקרדיולוגיה במכבי ובהדסה הר הצופים מסביר.

הטרשת כאמור מתפתחת במשך שנים רבות ומתבטאת בפגיעה בדופנות העורקים ובקריש שנוצר על גבי הטרשת וגורם להיצרות הולכת וגוברת של חלל העורק. האוטם קורה כאשר קורית חסימה מוחלטת של זרימת הדם בעורק. הטרשת אם כך, היא גורם הכרחי אך לא מספיק כדי לגרום לאוטם – מדוע מתרחשת החסימה דווקא ברגע כזה ולא אחר? הרי הטרשת הייתה שם חודשים קודם לכן.

לפיכך ידוע, שדרושים שני תנאים ליצירת האירוע החד: מחד תהליך טרשתי מפושט בעורקים ומאידך אירוע הגורם להיצרות נוספת, סופית, של העורק ומביא לאוטם – ה"טריגֶר" לאירוע. הדבר דומה לאדם הנוהג מזה שנים להלך על שפת מצוק המשקיף לים בכל סוף שבוע, עד שבשבוע האחרון משב רוח פתאומי גרם לו לאבד את שווי משקלו והוא נפל לתהום.
ההליכה על סף תהום מקבילה לטרשת כמובן ומשב הרוח הוא הטריגר

מאמץ גופני חריג למשל, מהווה טריגר לאוטם בכ- 4 -15%מהמקרים. מצבי סטרס נפשיים תועדו גם הם במחקרים רפואיים כטריגר להופעת אוטם לב חד. בימים שלאחר רעידת האדמה בקליפורניה, למשל, ניכרה עליה חדה במספר הסובלים מאוטם. ולהבדיל, גם בקרב הצופים במשחקי המונדיאל רואים עליה בשכיחות האוטמים. לאחרונה פורסם מחקר שמצא עליה בשכיחות אירועי אוטם הלב בחודשים הסמוכים שלאחר פיטורין מעבודה.

טריגר לבדו לא יגרום לאוטם, הטרשת צריכה להיות שם קודם, אך אורח חיים בריא וטיפול יעיל בגורמי הסיכון עשויים למנוע התפתחות טרשת ובנוכחות טרשת קיימת  – ניהול טוב של מצבי סטרֶס ומניעתם יורידו את הסיכון לפתח אוטם לבבי.

מה מגיע לכם במסגרת "מגן זהב"?

  • החזר של 50% ועד לתקרה, לבדיקת כשירות לפעילות ספורטיבית, כולל בדיקת ארגומטריה, בתחנות לרפואת ספורט המוכרות על ידי משרד הבריאות.

מה מגיע לכם במסגרת "מכבי שלי"?

  • מבוטחי "מכבי שלי" בני 25 ומעלה, זכאים לחודשיים מתנה בתום כל שנת מנוי במכון כושר שבהסכם.
  • מבוטחי "מכבי שלי" זכאים לקבלת עד 10 אימונים עם מאמן כושר פרטי שבהסכם בהשתתפות עצמית נמוכה לאימון. ניתן אף להמיר עד 2 אימונים במפגשים עם תזונאית שבהסכם.
  • מבוטחי "מכבי שלי" בני 45 ומעלה זכאים לביצוע בדיקות סקר הכוללות א.ק.ג לב ועוד בהשתתפות עצמית נמוכה במכונים ובתי חולים שבהסכם. ההטבה מתחדשת כל שלוש שנים.

*כל האמור לעיל בכפוף לתקנון שבמדריך לשירותי הבריאות הנוספים: "מגן זהב", "מכבי שלי"

** מבוטחי "מכבי שלי" זכאים גם לזכויות הניתנות במסגרת "מגן זהב", בכפוף לכללי התקנון.