השמן והרזה- מי יפה ומי בריא?

כשכולם מדברים סביבנו על חוק הפוטושופ, דוגמניות בתת משקל מול מגפת ההשמנה, כניעה לאידיאל היופי והרזון, עולה גם השאלה- מהו משקל בריא, מתי אדם נמצא בתת משקל או אפילו במצב של השמנה חולנית. בתיה אלימלך, דיאטנית במכבי עוזרת לנו לעשות סדר בדברים.

בתיה, יש דבר כזה אידיאל היופי בכל הקשור למשקל?
תפיסת היופי נשענת על נורמות חברתיות- תרבותיות. הנורמות האלה משתנות ככל שהחברה משתנה ומתקדמת. פעם היינו רואים בציורים הקלאסיים נשים בעלות מראה מלא ושופע לעומת זאת, בשנות ה-90, היה מקובל מאוד שנשים היו בעלות גזרה דקיקה מאוד וחולנית ("הרואין שיק"), דבר שבהחלט לא מקובל היום. בתרבויות מערביות המשקל האידיאלי שונה מאוד ממשקל הנשים בתרבויות של שבטים באפריקה או במזרח. למרות זאת, חשוב לציין כי לא כל מה שנחשב בעינינו כיפה בהכרח גם בריא.

מהו אם כן משקל בריא?
ישנו כלי עזר, מעין מחשבון בשם BMI (Body Mass Index) שמאפשר לנו להעריך את תקינות משקל האדם. ההערכה מתבססת על היחס בין משקל הגוף לגובה והיא מתאימה לבחינה אנשים בגילאים 18-65 (בגיל מתקדם יותר קטגוריות המשקלים משתנה). ניתן לחלק את טווח המשקל ל- 4 קטגוריות: משקל תקין בו ה- BMIנע בין 18.5-25, עודף משקל בו ה- BMIנע בין 25-30, השמנה בו ה- BMIנע בין 30-40 והשמנה חולנית ב-BMI40 ומעלה.
BMI אינו מתייחס להרכב הגוף ולכן אינו משקף משקל תקין בשרירנים (מסת שריר גבוה) או בקשישים, להם יש מסת שריר נמוכה.כמו כן יש חשיבות למדידת היקפים, בעיקר באזור הבטן לניבוי סיכון ל"סינדרום מטאבולי" (יתר לחץ דם, פרופיל שומנים לקוי, סוכרת ועוד).

נערות רבות מושפעות מאוד מדוגמניות שפעמים רבות נמצאות בקטגוריה של תת משקל וזאת כיוון שהפן החברתי משפיע על האופי בו נשים תופסות את עצמן ואת המודלים שלהן. למרות זאת, ישנן גם נשים בעלות עודף משקל שנתפסות כמודל ליופי בחברה. בשני המקרים ישנה בעיה מרכזית והיא הבעיה הבריאותית שיכולה להיווצר אצל שני סוגי הנשים ועל כך יש לשים את הדגש.

כיום אנו חיים ב"חברת השפע"- הכל נגיש, מפתה ובכמויות גדולות מאוד. הרבה פעמים אנו צורכים מעבר למה שאנחנו באמת צריכים. מבחינה אבולוציונית, הגוף שלנו נוטה לאגור לשעת משבר את המזון שאנחנו אוכלים ולא התפרק לאנרגיה. כיוון שאנחנו אוכלים יותר ממה שאנחנו באמת צריכים, הנטייה להשמנה היא בלתי נמנעת. אנחנו צריכים ללמוד כיצד להתנהל נכון עם כל השפע הזה.
אם אנחנו לא מצליחים לעשות זאת בעצמנו או שמבחינה גנטית אנו נוטים להשמנה, כדאי להיוועץ עם רופא המשפחה או דיאטן קליני כיצד עלינו לחיות באופן מאוזן ובשום פנים ואופן לא להתפתות לדיאטות "כאסח" שהתוצאות שלהן הרסניות.