התבגרות נשית בצל מחלת הסוכרת

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(21302)-4

תהליך ההתבגרות פוגש כל אחד מאיתנו באופן שונה. השינויים ניכרים במישור החברתי, האופן בו אנו לוקחות חלק בפעילות גופנית, טיולים, קשר זוגי ועוד. גם נערה סוכרתית יכולה להשתתף בכל אחת מהפעילויות הללו אך חשוב להיות מודעים למצב ולנקוט מספר אמצעי זהירות. במאמר שפרסם דר' משה זלוצובר, מומחה בגינקולוגיה ובאנדוקרינולוגיה, המרפאה לאנדוקרינולוגיה גינקולוגית וסוכרת בהריון מהמרכז הרפואי רמב"ם, חיפה, באתר האגודה הישראלית לסוכרת (ע"ר) הוא מתייחס להתפתחות מינית בגיל ההתבגרות בצל הסוכרת.

לדבריו "סוכרת, בפרט מסוג 1 (זו שנקראה בעבר "סוכרת נעורים"), יכולה להתפתח ולהופיע בכל גיל של הילדות וההתבגרות, ובשכיחות נמוכה גם בבוגרות. לפני האבחנה הרפואית ותחילת הטיפול יכול להיות עיכוב בצמיחת הילדה בעיקר עקב מצבה התזונתי הירוד. הדבר מתוקן מייד עם תחילת הטיפול באינסולין כך שקצב הצמיחה של הילדה הסוכרתית המאוזנת, אינו שונה משמעותית מן הממוצע. הדבר נכון גם לגבי הגובה והמשקל הסופיים של הילדה.

"מחזור הוסת וסוכרת: הגיל הממוצע של הופעת הוסת בבנות עם סוכרת מטיפוס 1 מאוחר בשנה לעומת כלל הבנות, כמו גם שכיחות יתר של וסתות לא סדירות. חשוב לציין שסדירות הוסת כמו גם גיל הופעתה, נמצאת ביחס הפוך לאיזון הסוכרת, כלומר, איזון סוכרת הנו הטיפול הראשון ואף היעיל ביותר להפרעות וסת בסוכרתיות. במקביל, יש כמובן לעבור הערכה אנדוקרינית וגינקולוגית מקיפה, ולעיתים נדרש אף טיפול הורמונאלי בנוסף לאיזון הסוכרת. הפרעות במחזור הוסת עשויות להוביל (לא בגיל ההתבגרות) לבעיות פוריות וכניסה להריון.

"פעילות גופנית: ישנם כוכבי ספורט ברמה הגבוהה ביותר שלפני או אחר תחרות מוציאים את מזרק האינסולין שלהם ומקבלים את תרופתם ואחר כך ממשיכים כאילו כל קרה דבר. אחד מהאלופים האולימפים בשחייה באולימפיאדת סידני בשנת 2000 הוא סוכרתי צעיר בשנות העשרים המזריק 4 פעמים ביום. אין כל מניעה מעיסוק בספורט – ויש לבצע את כל הדרוש לשם האיזון ולתפקד כמו כל אדם אחר.

"יחסי מין: החלטתה של הסוכרתית להתחיל לקיים יחסי מין, ומי יהיה בן הזוג השותף לכך, אינה שונה מזו של כל נערה אחרת. בעיקרון, אין הסוכרתית מוגבלת ביחסי מין. מערכת המין אינה שונה בסוכרתית ואינה נפגעת על ידי המחלה. רגישות אברי המין והיכולת ליהנות מיחסי המין גם כן נורמאליים אצלה, אלא במקרים נדירים ביותר. עם זאת קיימים שני נושאים אליהם יש להתייחס בהקשר זה: נשים סוכרתיות נוטות יותר לזיהומים נרתיקיים, לרוב ממקור פטרייתי, מצב שיש לו טיפול פשוט ויעיל.

"אמצעי מניעה:  כל אמצעי המניעה הקיימים ניתנים עקרונית לשימוש על ידי נשים סוכרתיות, אם כי חלקם, הכוונה לגלולות, דורשים השגחה צמודה יותר על ידי רופא.