התמודדות פסיכולוגית עם הסרטן

 22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(22167)4

ב-4 לפברואר צוין ברחבי העולם יום הסרטן הבין לאומי. מחלה זו, שגבתה את חייהם של המוני בני אדם אינה יורדת מהכותרות וגם היום מתמודדים איתה אנשים רבים ברחבי העולם.

הספרות המדעית עמוסה מאמרים ומחקרים בנוגע לטיפול הפיזי במחלה, על שלל הצורות והאיברים בהם היא מופיעה. כיום קיים טיפול יעיל לסרטן והרפואה יודעת לתת מענה פיזי למחלה, שמצליח לרפאה ולאפשר איכות חיים טובה במרבית המקרים. אך חשוב לזכור שפרט למחיר הפיזי שגובה המחלה מהגוף, החולה משלם גם מחיר נפשי וחשוב להתמודד עמו, במקביל לטיפול הרפואי בסרטן.

החיים בצל הסרטן רצופים חששות. חשש מהמוות והאובדן, צער על השארת משפחה וחברים מאחור והפחד מהעתיד לבוא משאירים את חותמם על החולה, שעלול לסבול מחרדה ואף להגיע למצב של דיכאון עמוק. הוכח מדעית כי אדם בריא נפשית יגיב טוב יותר לטיפול התרופתי והפיזי למחלה.

הדבר החשוב ביותר הוא להתחבר לדברים חיוביים. על אף המחלה, חשוב להיאחז בדברים המביאים אושר לחיים כמו המשפחה, החברים ומה שהאהבה שלהם מביאה לחייכם. אפשר להתחבר לדברים שמביאים שמחה לחיים, כמו קריאת ספר אהוב, שמיעה של מוזיקה טובה ועיסוק בתחביבים מהנים. כדאי להשתמש בטכניקות שונות להרגעה וחשיבה חיובית כמו יוגה או מדיטציה כדי ליצור שגרה של רוגע בצל כל התהפוכות והטיפולים.

שיתוף חברים ומשפחה יכול מאד לעזור ויאפשר לחולה לבנות סביבה תומכת שתוכל להיות שם עבורו בזמנים הקשים, אבל רצוי לערב גם איש מקצוע, איש בריאות הנפש אשר יש לו ניסיון בחולי סרטן. במקרה הצורך הוא אף יוכל לרשום תרופות להפחתת החרדה והדיכאון. השתתפות בקבוצות תמיכה בהן אפשר לדבר על המחלה עם אנשים שנמצאים באותו מצב, גם היא יכולה לעזור ולתת ביטוי לכל הרגשות שעולים מההתמודדות איתה.

כשהמחלה מגיעה, היא הופכת לעובדה. להתכחש לקיומה לא יועיל ולכן חשוב לראות בה שלב בחיים שניתן להתמודד איתו בהצלחה. כדי שזה יקרה, חשוב לאמץ את הגישה החיובית ביותר שניתן לגייס.

לקריאה נוספת: http://www.mdhil.com/dealing-psychological-trauma-cancer/