התקפי לב – האם היא מחלה של גברים בלבד?

ישנה תפיסה בקרב הציבור שהתקפי לב הם נחלת הגברים, שנשים לא אמורות לדאוג ממחלות מסוג זה. תפיסה שגויה זו מוכרת גם בקרב הרופאים.

ד"ר דוד רוט, מומחה לקרדיולוגיה במכבי שירותי בריאות, מגלה שגם בנשים מחלת הלב הכלילית היא גורם תמותה מוביל. לפי המרכז האמריקני לסטטיסטיקה רפואית, אם תעלם המחלה הכלילית תוחלת החיים של נשים תוארך בכ-7 שנים. אוטם שריר הלב אצל נשים מתבטא בסימפטומים פחות אופייניים מאשר אצל גברים. "לפי הספרות המקצועית", אומר ד"ר רוט, "נשים הלוקות באוטם שריר הלב נוטות לפנות לרופא או לחדר מיון מאוחר יותר מגברים ובשל הסימפטומים הלא טיפוסיים גם האבחנה של אוטם מתבצעת מאוחר יותר מאשר אצל גברים".

האם ניתן לתת לכך הסבר?

"לא ברור מדוע הסימפטומים שונים בנשים וגברים. אולם ברור שזמן ההגעה לבית החולים הוא קריטי מבחינת הצלחת הטיפול. ככל שהפער מרגע תחילת סימפטומים ועד הטיפול גדול יותר, כך התוצאה של הטיפול פחות טובה".

מה עושים במסגרת הטיפול?

"הטיפול בהתקף לב חד מכוון למעשה להציל את שריר הלב מנמק (אוטם). האוטם נגרם עקב חסימה של עורק כלילי (עורק המסַפק דם לשריר הלב) והטיפול מטרתו לפתוח את העורק ולחדש את זרימת הדם. ככל שהטיפול יעשה בשלב מוקדם יותר, כך יהיה ניתן להציל יותר שריר לב מהרס".

מה ההבדל בסימפטומים בין גברים לנשים?
"בעוד שאצל גברים הסימפטומים ממוקדיםלעיתים קרובות בלב: כאב או לחץ במרכז החזה,  התלונות אצל נשים יכולות להיות פחות ממוקדות: עייפות, קוצר נשימה, כאב בטן, בחילה".

האם אופן הטיפול שונה בין גברים לנשים?

"ההבדל הוא בשלב האבחון. נשים מגיעות בשלב מאוחר יותר לבקש עזרה, וגם הליך האבחון אצלן ארוך יותר מאשר אצל גברים. אך למעשה", מסביר ד"ר רוט, "לאחר שמגיעים לאבחנה הרפואית שמדובר בהתקף לב, כבר אין הבדל בין גברים ונשים והטיפול הניתן זהה".

במקרה של סרטן השד, ניתנים לאישה כלים לגילוי מוקדם ואבחון עצמי. כיצד במקרה של התקפי לב נשים יכולות למנוע את המחלה או לאבחן אותה?

"כמו אצל גברים, המפתח נעוץ בבדיקות תקופתיות לאיתור וטיפול בגורמי הסיכון. איתור ללא טיפול לא יועיל, כמובן ". ד"ר רוט מסביר, שאין הבדל בהמלצות למניעת המחלה בין גברים ונשים והמסר הוא אחיד – טיפול מונע.

"אנשים רבים שאותרו אצלם גורמי סיכון לא מוכנים לטיפול מונע, כיוון שזה מחייב אותם לשנות אורח חיים ובמקרים רבים לקחת תרופות, וזאת למרות שאיזון גורמי הסיכון מפחית את הסיכון למחלה". לדבריו גורמי הסיכון הידועים תורמים ל-80 אחוז לסיכון לפתח מחלה. ניתן לכן להפחית ב-80 אחוז את הסיכון ללקות בהתקף לב אם מאתרים ומטפלים בכל גורמי הסיכון בזמן.

מה הם גורמי הסיכון?

"גורמי הסיכון מתחלקים לשתי קבוצות", הוא מפרט, "אלו הניתנים לטיפול ושליטה: עישון, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת, חוסר פעילות גופנית והשמנת-יתר; וגורמי סיכון בהם לא ניתן לטפל: "הגיל והמין". ד"ר רוט מסביר, שעד גיל המעבר האישה "מוגנת" מהתקפי לב באופן יחסי לגברים. בתקופת המנופאוזה שעור התחלואה הלבבית בנשים עולה ובגיל 78 לערך הנשים "משיגות" את הגברים ושעור התחלואה של שני המינים זהה".