ואם ביום שלישי לא בא לי?

לפעמים, בואו נודה בזה, אין לנו חשק, לא בא לנו לעשות את זה. עבר עלינו יום ארוך וקשה וכל מה שבא לנו זה לשקוע במיטה ולחלום. אבל מה עושים אם אף פעם אין חשק? כשאפילו מחשבה על סקס מעוררת בנו סלידה? כשהתשוקה כבר לא קיימת?

"נתחיל בזה שהמושג פריגידיוּת נעלם מהלקסיקון הסקסולוגי לפני כמה שנים טובות"מסבירה ד"ר בלה צודקוב, פסיכיאטרית וסקסולוגית במכבי במחוז דרום. "ישנם למעשה שלושה  מושגים המתייחסים לנושא על פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות DSM4: ירידה בתשוקה מינית, חוסר תשוקה מינית וסלידה מיחסי אישות. האחוזים לא ברורים, אבל ידוע כי הבעיה מופיעה באחוזים גבוהים יותר אצל נשים מאשר גברים"

אז מאיפה זה מתחיל?

"קודם כל, אישה מושפעת ממבנה האישיות שלה, מחרדות, פחדים, אי שלמות עם הגוף. בנוסף יש גורמים חיצוניים:חינוך, תרבות וכד'. אישה מושפעת מאמונותדתיות או מנושאים הנחשבים טאבואומסטיגמות שהיא סופגתעם הזמן, כגון הסטיגמה שאישה צנועה צריכה להגיד "לא" (או "כואב לי הראש"). אצל נשים שנמנעות מיחסי מין עד החתונה, עלול לקרות שאחרי מיסוד הקשר קשה להן לעבור בבת אחת לתפקיד יוזם ונהנה, לפעמים הןמגלות שאין להן תשוקה לכך, שהן זקוקות לעוד זמן הסתגלות".

תשוקה גברית ותשוקה נשית

"תשוקה אצל אישה זה דבר מאוד מורכבובוודאי מורכב יותר מאצל הגבר. אצל אישה לא תמיד ניתן להבין מתי היא מתעוררת מינית. בבדיקה סטטיסטית 70-80 אחוזים מהנשים מגיעות לאורגזמה מגירוי בדגדגן ולא מחדירה". לפני מספר שנים פרסמה ד"ר צ'ידקוב יחד עם ד"ר צחי בן ציון וחוקרים נוספים מחקר בנושא התשוקהאצל נשים וגברים. "בזכות המחקר היה לי ברור יותר, כי תשוקה אצל אישה זה הרצון שיהיה לה טוב. אם אתמול היא הגיעה לאורגזמה, היא רוצה לשחזר את זה בזכרון קיים, התשוקה שלה למעשה תלויה ברגשות ובזכרונות שלה. תשוקה אצל הגבר היא מכנית וברורה יותר. כאשר הוא מקבל זקפה, הוא צריך להגיע לשפיכה, וברגע שהוא שופך, הוא באופן אוטומטי מגיע לאורגזמה".

מה אם יש תשוקה אבל לא מצליחים להגיע לסיפוק מיני?

" יש שלושה שלבים במעגל התגובה מינית: תשוקה, הגעה לסיפוק וחזרה לרוגע. שלושת השלבים תלויים זה בזה ולכן כשמטופל מתלונן ומספר שמשהו מפריע לו, אנחנו מפרידים בין השלבים ובודקים לחוּד כל אחד מהם. כשמטופלת טוענת כי פשוט "לא בא לה", צריך לבדוק מהיכן מגיעה התלונה. יתכן שהיא לא מצליחה להגיע לסיפוק ולכן היא גם מאבדת את הרצון או את התשוקה. לעיתים כשאני חוקרת איתה את הנושא, אנחנו מבינות יחד שהיא לא יודעת מה זה סיפוק מיני.

וכשאין תשוקה?

"זה בסדר לא לחוש תשוקה, אישה וגבר לא תמיד צריכים להרגיש שהם רוצים משהו. ישנם הרבה גורמים משפיעים, כגון משיכה לפרטנר, או תקופת המחזור של האישה. אך אם מדובר בבעיה שמפריעה למטופלת, למשל כשהיא כן מצליחה להגיע לאורגזמה אבל אין לה רצון ותשוקה, ברגע שאנחנו מאבחנים את זה ויש לה מוטיבציה לשנות את המצב אנחנו עוזרים".

וכשיש תשוקה ואין אורגזמה?

"האישה צריכה לדעת איך היא מגיעה לאורגזמה, היא צריכה להיות מרוכזת במה שהיא עושה. נשים רבות לא יודעות לאונן, הנושא הוא טאבו. אישה לא מחוברת לחלק התחתון שבה. הרבה נשים חושבות שזה מגעיל ולא נעים. הסטיגמה היא שכשאנחנו עםגבר הוא יודע הכל, הוא יכול לעשות לך טוב ואת רק צריכה להנות. כשזה לא קורה, מתחילה הבעיה. מטופלות מספרות לי שהן לא מבינות ממה הן צריכות להנות. אני מסבירה למטופלת שהיא זו שצריכה ללמוד על עצמה ולהסביר לפרטנר מה היא רוצה, לעזור לו לעזור לה. מצד שני, הגבר יכול להיות  מחזר מדהים, הוא יכול לדעת לעשות הכל. אבל אם האישה מאוד סגורה ומפחדת לנסות ולהנות, הוא לא יוכל לעזור לה".

אז איך מטפלים?

"כמו גם במקרים אחרים, ברגע שהאישה תשאל את עצמה למה היא כזו, מדוע יש בעיה, קיימת המוטיבציה לטיפול בבעיהולשינוי. ואז, ברגע שהיא נפתחת לנושא, יותר קל לעזור לה להשתנות ולהנות. ישנם מקרים שלאישה יש טראומה נפשית או גופנית, אבל ברגע שאנחנו בוחנים יחד איתה את המצב, אפשר להגיע לפתרון. אין נשים "קרות" ובכל מקרה ניתן לטפל בבעיה. וחשוב מאוד לטפל בה, כאשר למעשה, תפקוד מיני מלווה אותנו מגיל צעיר ועד המוות".