זה הקטן אתלט יהיה – איך מעודדים ילד לפעילות גופנית?

ילדים משחקים בכדור

אומרים שפעם הדברים היו פשוטים יותר. בתור ילדים יצאנו לשחק בחוץ, קלאס, תופסת, חמור חדש ועוד משחקים שהפעילו אותנו, בעזרתם הוצאנו מרץ והשתוללנו. גם היום ילדים עוד משחקים במשחקים כאלה, אבל המגמה השולטת בזמן הפנוי של ילדי שנות ה-2000 היא שעות של רביצה מול מכשירים אלקטרוניים כמו מחשב וטלוויזיה.

אם לילד אין מודעות לספורט, קשה אפילו יותר להניעו לפעילות גופנית. הדרך של ההורים לעשות זאת היא ע"י חיבור הילד לאתלט שבו.
לדרך בה הילדים תופסים את עצמם, מסתבר במחקר שנערך ב2009 בקרב תלמידי בית ספר יסודי, השפעה מכרעת על נכונותם להשתתף בפעילויות ספורטיביות. כאן להורה תפקיד חשוב בבניית בטחונו העצמי של הילד ושיתופו בפעילויות ספורטיביות שיראו לו שהשד לא כל כך נורא ולמעשה הוא אפילו יכול אף להיות מהנה.

במקרים רבים סביבת החברים הקרובים של הילד מתפתחת גופנית לפניו, דבר שגורם לו להתבייש ביכולותיו ולהימנע מלעסוק בספורט. אין דבר יותר מעציב לילד מאשר להיבחר אחרון למשחק כדור.

החוכמה היא לאתר את תחום הספורט שהילד ייהנה בו וירגיש סיפוק. חשוב גם שהילד יבחר בספורט שהוא אוהב ולא בזה שירצה את ההורה.אם במשחק כדורגל הוא חש כי אינו משותף מספיק הוא יכול לעבור לכדורסל, שחייה, ריצה או כל תחום אחר בו ירגיש שהוא מביא את יכולתו למיצוי. דבר זה נכון גם בכיוון ההפוך: ילד שיעסוק בספורט שלא מתאים ליכולותיו יחווה כישלון ויאבד ביטחון ביכולותיו.חשוב לדבר עם הילד ולהסביר לו שהוא טרם הגיע למלוא הפוטנציאל האתלטי שלו ושיש לגופו עוד דרך לעשות עד שיגיע אליו. אפשר לספר לו שספורטאים רבים עברו סוגי ספורט שונים עד שמצאו את הענף המתאים ליכולותיהם, כך שמוקדם מידי לאבד תקווה.

יש מגוון דרכים בהם ההורים יכולים לסייע לתהליך ההתפתחות הספורטיבית של ילדיהם.
בתור התחלה, אין כמו דוגמא אישית לעודד את הילד ולהראות לו כמה מהנה ספורט יכול להיות. הקפידו לעסוק גם אתם בספורטושתפו אותו ביכולותיכם וההנאה שהספורט מסבה לכם.
בנוסף, עודדו אותו ורשמו אותו לחוגים בהם יוכלו להשתתף ולשפר את יכולתו.
לבסוף, הקפידו לא ללחוץ יותר מידי. בסופו של דבר חשוב שגם הילד ירצה בכך ולא שיגשים את החלומות האתלטיים שלא הגשמתם בחייכם.

לקריאה נוספת:

 http://www.webmd.com/parenting/raising-fit-kids/move/childs-inner-athlete