זה הריון! אז מה עושים עכשיו?

הווסת מאחרת? זהו הריון ראשון? אין ספק שגם אם זה הריון בלתי צפוי לחלוטין או לחילופין מתוכנן מראש ומתואם להוולד בדיוק באביב… מתרוצצות אצלך הרבה מאוד שאלות. כמו לאיזה רופא צריך ללכת? מה מותר לי לאכול? איזה שינויים הולכים להתרחש בגופי וממה להזהר? אל דאגה, ד"ר משה רויבורט, מומחה לרפואת נשים עונה בכתבה הבאה.

אז מה עושים אחרי שמגלים הריון? תשובות לשאלות נפוצות

נחזור להתחלה, או ליתר דיוק לפני שההריון מתחיל וכשנפלה ההחלטה להכנס להריון – יש דרך להערך לכך מראש?

בהחלט, כשלושה חודשים לפני ההריון המתוכנן מומלץ לפנות לרופא הנשים המטפל.
בביקור הראשון תתבקש האישה גם לתת לרופא המטפל מידע בנוגע לנטילת תרופות קבועות, מחלות כרוניות וניתוחים קודמים, וכן תופנה לביצוע בדיקות דם כלליות, בדיקות לקיום נוגדנים למחלות זיהומיות ובדיקות נשאות של מחלות גנטיות.
בנוסף הרופא יעניק יעוץ ראשוני בנוגע להפסקת השימוש באמצעי מניעה,המלצות לתזונה נכונה והתחלת נטילת חומצה פולית.

למה צריך לקחת חומצה פולית בהריון?

צריכה של חומצה פולית לפני ההריון ובמהלכו, במינון המומלץ של 400 מק"ג לפחות, הוכחה כמונעת פגמים מולדים קשים, בעיקר מומים בעמוד השדרה ומערכת העצבים של העובר. המלצת משרד הבריאות היא ליטול חומצה פולית במינון של 400 מק"ג לאורך שלושת החודשים שקדמו לכניסה להריון ובשליש הראשון של ההריון.

אני חושבת שאני בהריון (אבל עדָיין לא בטוחה) האם יש משהו שאני יכולה לעשות בינתיים?

יש מספר הרגֵלים שכדאי להיפטר מהם – הפסקת עישון מומלצת עוד לפני ההריון,  שכן ילודים לאמהות מעשנות נולדים במשקל נמוך יותר. גם שתיית אלכוהול אינה מומלצת במהלך ההריון, אך חשיפה לאלכוהול בכמויות קטנות אינה מסוכנת. אין צורך להפסיק או להפחית פעילות גופנית, אך מומלץ להימנע ממאמצים קיצוניים.

אז איך אני יכולה לדעת בוודאות שאני בהריון? איזה סימנים יכולים להעיד על כך?

כבר מתחילת ההריון האישה יכולה להרגיש בשינויים המתרחשים בגופה, אך זה משתנה מאישה לאישה ואף מהריון להריון – בכל הריון זה יכול להיות שונה. כמעט כל אישה תוכל להרגיש בסימנים הסובייקטיביים בתחילת ההריון, והראשון הוא כמובן האיחור בווסת.  יחד עם סימנים אחרים ניתן לדעת האם מדובר באיחור רגיל או איחור כתוצאהשל הריון. הסימנים השכיחים הנוספים הם בחילות בוקר,  גודש ורגישות בשדיים ותכיפות במתן השתן. יחד עם זאת – יתכן שלא תרגישי בשום סימן.  הדרך הבטוחה והנכונה לוודא הריון הוא בדיקת דם במרפאה או בדיקת שת ןלהריון.ניתן לבצע את הבדיקה כבר אחרי מספר ימים של איחור.

גיליתי שאני בהריון! מה עכשיו? לאיזה רופא או אחות ללכת?

לאחר בדיקת הריון חיובית יש לפנות למעקב הריון אצל רופא הנשים שלך בקופת החולים או בטיפת החלב. הרופא האחראי על מעקב ההריון יעבור על תוצאות הבדיקות וימליץ על בדיקות נוספות לפי הצורך.

אילו שינויים בגוף (אם בכלל) יתרחשו בשבועות הראשונים של ההריון?

השינויים העיקריים שמתרחשים בתחילת ההריון הם התרחבות של הרחם ותכיפות ודחיפות במתן שתן. כמו כן,רוב הנשים מרגישות עייפות, השדָים גדלים ומופיעות תלונות של בחילה,בבוקר ובמהלך היום. כמו כן יתכנו תנודות במצב הרוח, המלווים בפרצי בכי לא מוסברים.

האם יש סימנים שעלולים לאותת לנו שמשהו אינו כשורה בהריון? באיזה מקרים יש לפנות לרופא לבדיקה?

הופעת דמם רחמי, כאב בטן חד או העלמות התופעות הגופניות של ההריון (גודש בחזה, בחילות וכו') צריכים להוות מנורת אזהרה שמא משהו לא תקין.
במקרים כגון אלה יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא הנשים.

רוצים לדעת עוד? בקרו במתחם עתיד בריא!