זה לא כל כך נעים לראות עורק סתום

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(20316)1

זה קורה לכל אחד מתישהו בחייו, בדרך כלל בזמן הכי לא נוח. ערב חג, רגע לפני יציאה, כשחברים באים להתארח, אתם ממש צריכים את המקלחת אבל משהו לא מסתדר. איך שאתם מסובבים את הברז וזרם מים מתחיל לקלוח, המים מצטברים ועולים ומתחילים לצבור מפלס. סתימה!
חצי שעה אחרי  התקרית, אתם כבר עם האינסטלטור על הקו, מוכנים לשלם כל סכום רק שיגיע, יפעיל את מגע הקסם שלו וישחרר אתכם מהעונש המעיק.

זאת הנטייה של צינורות. הנוזל שעובר דרכם מייצר משקעים שנדבקים לדפנות הצינור וגורמים לסתימה.
בגוף האדם, הצינורות הם העורקים ותפקידם להוביל דם מן הלב אל חלקי הגוף השונים. במצב תקין לעורק דופן חלקה והדם זורם בו בצורה חופשית, אך יש מקרים בהם פלאק, שהוא משקע המורכב משומן ומסיבים, מצטבר על דופן העורק ומפריע לזרימת הדם, עד למצב של חסימת העורק. ללא קשר לגילכם או מינכם, חשוב להיות מודעים לנושא, כיוון שעורקים חסומים מעלים את הסיכון ללקות בהתקף לב ובשבץ.

אותו פלאק אינו אחיד, הוא מורכב משלל גורמים הזורמים בדם וביניהם, סידן, כולסטרול, פסולת מהתאים ופיברין, חומר המעורב בקרישת דם. בתגובה לפלאק, תאי דופן העורק מתרבים ומפרישים חומר שעלול כשלעצמו להחמיר את המצב. שרשרת אירועים זו  נקראת טרשת העורקים.
מומחים לא בטוחים מה גורם להתחלת שרשרת האירועים של טרשת העורקים, אך ככל הנראה היא מתחילה  בפציעה של דפנות העורקים, שקיעת שומן באזור הפציעה ובהמשך יצירת קריש דם כתגובה לפציעה זו. גורמים שונים מחישים את התהליך, בהם לחץ-דם גבוה המאיץ את הנזק לדפנות העורקים, חמרי רעל הנוצרים מעישון טבק, הפוגעים אף הם בתאי דופן העורקים וריכוז גבוה של "כולסטרול רע" (low-density lipoprotein – LDL), המעלה את קצב שקיעת השומן באזור.

מיקום הופעת הפלאק משפיע על אופי המחלה שמתפתחת בעקבותיו:
טרשת של עורקי הלב יכולה להוביל למחלת לב כלילית, מצב שיכול להוביל להתקף לב; פלאקים בעורק הראשי המוביל דם למוח (עורק הצואר) יכולים לגרום לשבץ מוחי;
וטרשת בעורקים ההיקפיים שמובילים דם לרגליים, פוגעת בזרימת הדם אליהם ויכולה לגרום לכאב והפרעה קשה להליכה, נמלול בגפיים, זיהומים בכפות הרגליים ואף נמק של הגפיים.

הטיפול בתופעה מתחיל בשינוי בהרגלי התזונה והחיים – הקפדה על תזונה נכונה, דיאטה מסודרת ושמירה על משקל תקין והימנעות מעישון. כמו כן קיימת האופציה הרפואית הכוללת התערבות תרופתית לדילול הדם, הפחתת הכולסטרול הרע, הורדת לחץ-הדם ונטרול גורמים אחרים המעודדים טרשת וכן ניתוחים שונים שמטרתם לסלק את הפלאק.

http://www.webmd.com/heart-disease/clogged-arteries-arterial-plaque