חוזרים לשגרה אחרי החגים: להישאר ערניים בעבודה ובלימודים

גבר יושב מול מחשב נייד ומתמתח

יום עבודה בצהריים, אתם מפהקים ומתקשים להתרכז? רן לואל מטפל בדיקור סיני במרפאות מכבי טבעי, ממליץ על כמה דרכים פשוטות שיעזרו לכם להיות ערניים בעבודה ובלימודים אחרי החגים ובמשך כל השנה

כולנו מכירים את המצב שבו הגיע אמצע יום העבודה ואנחנו נתקפים בעייפות. על אחת כמה וכמה עכשיו כשאנחנו חוזרים לשגרה אחרי חופשת החגים – נחמד ונעים לשבור את השגרה אך לעתים קשה לחזור אליה. החגים הם תקופה של יציאה משגרה שבה משתנה אורח החיים שלנו, כולל שינויים בשעות השינה, בתזונה לצד אופי וכמות הפעילות.  ברפואה הסינית שמים דגש על זרימה חופשית של ה"צ'י" או "אנרגיית החיים" ובריאותנו נשמרת באמצעות זרימה הרמונית של אנרגיה בגופנו. פציעות, רגשות, מחלות, מתח נפשי או אורח חיים לא בריא פוגעים בזרימת האנרגיה ובמערכות שונות בגוף. מצבים של שינויים בחיים כמו היציאה מהשגרה או החזרה אליה, עלולים ליצור מצבים של חוסר הרמוניה, ועל פי הרפואה הסינית יכולים ליצור אי-שקט. במצבים האלו שבהם אנחנו לא רגועים – מערכת העצבים המרכזית מעלה את כמות האדרנלין, יכולות החשיבה והשינה נפגעות והמתח עולה.

הנה כמה המלצות שיסייעו לשוב למצב של איזון ויעזרו לכם להישאר ערניים במסגרות העבודה או הלימודים:

  1. הקפידו על פעילות ביום ושינה בלילה: הרפואה הסינית היא רפואה טבעית המבוססת על קשר האדם עם מחזורי הטבע, וכחלק מזה עם חילופי היום והלילה. החיים המודרניים מביאים לצמצום הקשר עם הטבע, ואנחנו כבר לא הולכים לישון עם עלות הירח או מתעוררים עם הנץ החמה. שנת לילה טובה הכרחית לפעילות תקינה של מערכות הגוף. לכן, חשוב להקפיד לא ללכת לישון מאוחר מידי – ללכת לישון לפני השעה 12 בלילה ולשמור על שעות שינה קבועות. מומלץ לתכנן את היום כך שלקראת אחר הצהריים או הערב תבצעו משימות שדורשות מכם פחות מאמץ וריכוז. את פגישות העבודה, מטלות הלימודים ואת המשימות שמצריכות ריכוז כדאי לתכנן לבוקר.
  2. היו קשובים לגופכם: במצבים של קושי בריכוז או עצבנות חשוב להקשיב לגופנו ולזהות ממה נובע הקושי. לעתים התבוננות עצמית תאפשר להגיע לתובנה כי משהו אחר מפריע, למשל עייפות הנובעת מחוסר בשעות שינה.
  3. הקפידו על תזונה מאוזנת: אחרי ארוחות החג הגדולות, חזרו לתזונה השגרתית שלכם. במהלך יום העבודה או כשאנחנו עסוקים אנו פשוט שוכחים לאכול, ופעמים רבות תחושת עייפות יכולה להעיד על רעב. במקרים אלו כדאי לאכול ארוחה קטנה בכל 3-2 שעות. כמו כן, מומלץ להימנע מאכילה מוגברת של סוכר אשר מתפרק בגוף במהירות, יוצר עלייה מהירה של אנרגיה שגם דועכת במהירות ויוצרת עייפות. אם בכל זאת מתחשק לכם משהו מתוק, כדאי לאזן את הסוכר עם אגוזי מלך או שקדים למשל, המאיטים את ספיגתו ואת ירידת האנרגיה הפתאומית. כמו כן מומלץ להימנע מאכילת מאכלים המכילים קמח לבן, סוכר או חלב הנחשבים על פי הרפואה הסינית כמפריעים לאיזון בגוף, יכולים ליצור עומס על מערכת העיכול וכתוצאה מכך לעייפות.
  4. שתו מים: קחו איתכם בקבוק מים לעבודה, מלאו אותו בבוקר ושתו מים לאורך היום. מחסור בשתייה יכול להוביל לעייפות ולמצבים של חוסר ריכוז. לפעמים כל מה שצריך זה כוס מים אחת כדי להרגיש רעננים יותר.
  5. חזרו לשגרה של פעילות גופנית: תקופת החגים לעתים פוגעת בשגרת הפעילות הגופנית. אם הפסקתם את שגרת הפעילות הגופנית או טרם התחלתם בשגרה מעין זו, זה הזמן להתחלה הדרגתית של פעילות גופנית, אשר תעזור לתנועת הדם ולבניית האנרגיה בגופכם. כדי לעשות זאת כדאי ליצור פעולות אשר יעודדו אתכם ליצור שגרה קבועה של פעילות: אפשר להצטרף לחוג התעמלות, לקבוצת הליכה או "להכין את השטח מראש" למשל, להניח את נעלי הספורט ליד המיטה, או לפרוש מזרון יוגה בסלון.
  6. שנו נושא: כותבים מסמך או מייל ושמים לב שאתם "נאבקים" כדי להתרכז? לעתים עצם המאמץ להתרכז או להשלים פעילות מעייף וגוזל מאתנו אנרגיה רבה, בעוד שאם נשאיר אותה לזמן אחר יהיה לנו קל יותר להתמודד איתה. על פי הרפואה הסינית מצב של תקיעות (סטגנציה), עלול לכלות אנרגיה מיותרת ולכן מומלץ להפנות את המאמץ למשימה אחרת. כשאנחנו נתקלים במצב כזה, חשוב קודם כל לזהות אותו. אם נתקלתם במשימה שמעכבת אתכם וקשה לכם לקדם, כדאי לשקול לקחת הפסקה ולחזור למשימה שעזבתם מאוחר יותר ובכוחות מחודשים.
  7. צאו לדרך: ישיבה ארוכה יוצרת לעתים תחושת תקיעות או עייפות. קומו ועזרו לדם לזרום, וכך גם המחשבות אולי יתרעננו. אם אתם חשים עייפים או לא מרוכזים במהלך יום העבודה או הלימודים, צאו להפסקה קצרה ובמידת האפשר צאו החוצה לצעידה קצרה. אם אין לכם אפשרות לצאת, תוכלו גם לבצע תרגילי מתיחות, או ללכת עד למטבחון ובחזרה.
  8. תרגלו ריכוז ומדיטציה: אם אתם יכולים קחו לכם דקה או שתיים לנשימה, להרפיה ולהתבוננות באמצעות ריכוז ומדיטציה. המדיטציה תוכל לאפשר לכם להרפות את הגוף ואת המחשבות, ולחזור לפעילות העבודה כעבור דקה או שתיים כשאתם רעננים יותר. אם ברצונכם לשלוט בטכניקת המדיטציה זה הזמן ללמוד אותה ולתרגל.
  9. קחו נשימה: קחו לכם כמה נשימות עמוקות והחדירו חמצן לגוף. קחו לכם דקה לעשר נשימות איטיות אשר יעזרו לכם להרגיש מלאי אנרגיה ומרוכזים יותר.
  10. לשמוע מוזיקה ולרקוד: אם אתם יכולים, הקשיבו למוזיקה שאתם אוהבים לכמה דקות ואפילו קומו לרקוד. לאחר מכן תוכלו לחזור לעבוד במרץ מחודש.
  11. החליפו כיסא ושנו תנוחה: נסו לשבת על כיסא ללא משענת, שרפרף או אפילו כדור פילאטיס שמצריכים שליטה בגוף. ישיבה זקופה יכולה להעיר אתכם ולעזור לכם להרגיש מלאי אנרגיה.

בברכת חזרה טובה לשגרה!

למידע נוסף על טיפולי הרפואה המשלימה של מכבי טבעי: http://bit.ly/2yn0abw
למידע על טיפולי הדיקור הסיני של מכבי טבעי:
http://bit.ly/1TvL9u9

למידע על שיתוף הפעולה בין מכבי טבעי ובית חולים בסין: http://www.themarker.com/labels/1.6120134