חולים בסוכרת סוג 2? כדאי שתשמרו על הכליות שלכם

242

בריאות כללית טובה, ידועה כמסייעת במניעת החמרה של מצבים רפואיים שונים. אולם עבור חולי סוכרת רבים, הקפדה על בריאות ואורח חיים בריא, הכרחית ומשפיעה בצורה ישירה על איכות חייהם יחד עם הסוכרת. מחקר חדש מעלה כי עבור חולי סוכרת סוג 2 הסוד לחיים ארוכים ובריאים טמון כנראה בשמירה על בריאות הכליות שלהם.

המחקר, שנערך בקרב כ-15,000 איש במשך 10 שנים, גילה כי אחוז התמותה של חולי סוכרת סוג 2 שסבלו ממחלת כליות בנוסף (כ-42 אחוזים מכלל החולים) עמד על 31 אחוזים, בעוד עבור חולי סוכרת סוג 2 שלא סבלו ממחלת כליות, אחוז התמותה עמד על 12 אחוזים בלבד. בקרב אלה שלא סבלו מ-2 המחלות אחוז התמותה עמד על 8 אחוזים.

גופם של חולים בסוכרת סוג 2  אינו מייצר אינסולין בצורה תקינה ובכך נפגע תהליך ניצול האנרגיה מהמזון שנאכל. עם השנים נמצאה סוכרת סוג 2 כמגבירה את הסיכון למות ממחלות לב וכלי דם
ומחלת כליות נמצאה שכיחה אצל החולים בה.

משסיימו החוקרים לשכלל נתונים כמו מין, מסת גוף, ומשך מחלת הסוכרת, נשארו נתוני התמותה אצל חולי סוכרת שסבלו גם ממחלת כליות גבוהים ב-23 אחוזים.

כפי שחזו החוקרים, חולים בעלי שילוב של שתי המחלות היו בסיכון גבוה יותר למות.
השאלה שנשאלה על ידיהם היא מה ניתן לעשות על מנת לשמור על בריאות הכליות?
מאמצי המניעה צריכים להתמקד בחולי סוכרת שאין להם מחלת כליות. חשוב שחולים אלה ידעו לשלוט בגורמי הסיכון על מנת למנוע התפתחות של מחלת כליות וביניהם, רמות סוכר בלתי מבוקרות בדם.

הבעיה היא בכך שבמקרים רבים לוקח זמן רב עד שאנשים מזהים שיש להם סוכרת סוג 2, מה שמוביל לסוכרת בלתי מבוקרת לתקופה ארוכה ובזמן הזה הסיכון להתפתחות מחלת כליות עולה משמעותית.

חשוב לציין שמחלות כליות מושפעות גם מגורמים גנטיים, כך שאם חולה סוכרת סוג 2 נושא את הגנים למחלת כליות, היא תתפרץ גם אם ישמור על רמות סוכר תקינות בדם, אך עבור רוב החולים שליטה ברמות הסוכר יכולה להביא למניעה או לפחות האטה במחלה.

לקריאה נוספת:
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=167250