חופש גדול: זה משחק ילדים

חמישה ילדים מחייכים שוכבים ראש אל ראש על הדשא, ומניחים ידיים על העיניים כמו משקפיים

לקראת החופש הגדול, יהודית דוריון, מרפאה בעיסוק ארצית במכבי שירותי בריאות, נותנת רעיונות לפעילויות עם הילדים, שהן לא רק מהנות אלא גם תומכות במגוון תחומי התפתחות חשובים

החופש הגדול הגיע, ואיתו זמן לפעילויות משותפות עם הילדים. אבל איך ובמה ממלאים אותו? הנה כמה פעילויות שיעזרו לכם ליהנות יחד בקיץ וגם יסייעו לילדיכם בהתפתחות:

  1. בואו לשחק: התחברו לתחומי העניין של הילדים. שימו לב מה מעניין אותם, שבו איתם פנים אל פנים ונסו להרחיב את המשחק סביב מוקדי העניין שלהם.
    עם ילדים בגיל הרך תוכלו לנסות לחקות את פעולותיהם, וכך ליצור איתם משחק תורות, למשל, בבנייה בקוביות, בכלי נגינה או במשחקי הרכבה כמו פאזלים או מקליקונים. תוכלו גם לשחק עמם בדמויות כמו בובות, גיבורי על או חיות, ולשחזר פעילויות יומיומיות, למשל האכלת הבובה, רחצה והשכבה לישון.
    עם ילדים בגילאי גן טרום-החובה והחובה אפשר לשחק במשחק דרמטי, כמו רופא וחולה, להתחפש או ליצור תאטרון בובות.
    בשעות אחר הצהריים הנעימות תוכלו לצאת לשחק בחוץ למשל במשחקי כדור מגוונים: לבעוט, להתמסר, לזרוק לאוויר.
    וכמובן, עודדו את ילדיכם להכיר ולשחק עם ילדים אחרים בני גילם.
  2. הפעילו את השרירים הגדולים והקטנים: צאו לפעילות גופנית משפחתית. אפשר לטייל ברחוב, בטבע, בחוף הים, לרוץ או לרכוב על אופניים.
    צאו לגני השעשועים ועודדו את הילדים לרוץ, לקפוץ או להתגלש. תוכלו לעודד אותם לטפס על סולמות, לקפוץ מגבהים שונים, וגם לטפס במגלשות מלמטה עד למעלה בדרכים שונות כמו זחילה או הליכת דוב על ארבע.
    הדליקו מוזיקה בסלון ורקדו יחד!
    נסו להכין ביחד סלט פירות בעזרת סכין חד פעמית, לחתוך, לערבב וגם לדבר על ההכנה.
    כדאי ללמוד שחייה כשבשלים לכך, אבל גם בגילאים הצעירים אפשר להתחיל ולהתיידד עם המים בים ובבריכה. לא לשכוח כובע, מסנן קרינה ולשתות הרבה מים.
  3. דברו ושוחחו: הקשיבו והתבוננו במה הילדים שלכם מתעניינים, מה הם עושים, מה הם מרגישים ושוחחו עמם על כך בשפה המותאמת לגילם. התעניינו בהם, שאלו אותם שאלות פתוחות, כאלו שלא מזמנות רק תשובות של "כן" ו"לא" ושתפו אותם בחוויות שלכם. דברו על מזג האוויר, התבוננו בחרקים, הקשיבו לניפוץ הגלים.
    תוכלו להראות לילדיכם כיצד והיכן ניתן למצוא תשובות לשאלות, ולמצוא אותן איתם יחד, למשל באינטרנט, בספרים או אצל מבוגרים וילדים אחרים.
    תוכלו גם להכין יחד ספר או אלבום זיכרונות עם תמונות מהקיץ או מפעילויות שאתם עורכים. תוכלו לגזור, להדביק, לכתוב, לקשט ביחד, ולדבר על הפעילויות והחוויות שעברתם.
  4. הקריאו סיפור: תנו לילדיכם לבחור ספר- אפשר לחפש ספר לפי פעילויות יומיומיות או לפי תחומי העניין של שלהם. אם אתם הולכים לגן חיות למשל, אפשר להקריא ספר על חיות. במידה והילדים שלכם מתעניינים בבישול, אפשר גם למצוא ספר בישול לילדים ולהכין ביחד מטעמים. בגיל הרך כדאי לחפש ספרים עם תמונות ברורות, שעליהן תוכלו לשוחח.
  5. הגבילו חשיפה למסכים: ילדים לומדים מעשייה ומתקשורת בינאישית ופחות מצפייה. מומלץ לא לחשוף ילדים בגילאי טרום הגן למסכים כלל. בגילאי הגן, כדאי להגביל את זמן המסך ללא יותר מ 1-2 שעות ביום. כשילדיכם צופים במסך הטלוויזיה, הטאבלט או הטלפון הנייד, דברו עמם על כך, התעניינו ושאלו שאלות. דונו בתוכניות ועזרו להם לחשוב על החוויה. היו בררנים בהחלטה איזה פעילות, משחק או תוכנית טלוויזיה לאפשר.
  6. כיף גם בדרכים: בהמתנות ארוכות או בנסיעות, אפשר לשיר או לשמוע שירים ביחד. בנסיעה אפשר לדבר על הנוף ועל כל מה שאתם רואים בדרך. לפני יציאה לטיול אפשר להביט במפה או בתמונות של המקום שהולכים לבקר בו. צלמו אתכם ואת הילדים בטיול, התבוננו בתמונות ושוחחו עליהן אחריו ובמשך השבוע, או שלבו אותן בפעילויות יצירה.
  1. ציירו ציור והתנסו בפעילויות יצירה: כדאי לזכור שהציור הוא אמצעי ביטוי חשוב מעבר לשפה המילולית וכדאי לטפח ולפתח אותו. להתפתחות הציור יש כמה שלבים, החל משרבוט של פעוטות, ציור מאורגן יותר עם פריטים מעולם המבוגרים כמו עץ ושמים בהמשך, ועד להתייחסות לסמלים שעומדים מאחורי הציור בגילאי גן טרום החובה והחובה. חשוב לאפשר לילדיכם להתנסות במגוון מרקמים, חומרים ואפשרויות יצירה. ההתנסות תעזור להם לפתח את מיומנויות הציור, אשר תעודד את השתתפותם בפעילויות מעין אלו. נסו לצייר בסוגים שונים של צבעים: צבעי פנדה, צבעי עפרון, צבעי פסטל, צבעי מים או צבעי גואש. סוגי הצבעים השונים נותנים סוגים שונים של תחושה. אפשר להדביק על הציור מדבקות או גזרי עיתונים. אפשר למרוח בצק או פלסטלינה על גבי הציור, והוספת פרטים להשלמת התמונה.

חופש נעים!