חיידקים יכולים להגן עלינו משבץ מוחי? התשובה במעי

6

הידעתם? הגוף האנושי מכיל פי 10 יותר תאים של חיידקים מאשר תאים אנושיים! מה זה אומר? שבתוך גופנו, ממש במקביל אלינו, מתקיים לו עולם שלם של בקטריות וחיידקים עם מטען גנטי משלהם שחיים איתנו.

אין צורך לדאוג, רובם חיים איתנו בשלום ורק "משתמשים" בנו כטרמפ נוח ובית גידול מושלם מבחינת טמפרטורה ולחות ואף תורמים לבריאות הגוף שלנו (בעיקר אלה המצויים במערכת העיכול שלנו ומסייעים בתהליך העיכול). אלה שלא, פשוט עוברים לטיפולה המסור של מערכת החיסון שלנו.

אז איזו השפעה יש לאוכלוסיית חיידקים זו על בריאותנו? מחקר שניסה לענות על שאלה זו הצביע על קשר בין שינויים באוכלוסיית החיידקים בבטן לבין טרשת עורקים ושבץ מוחי. החוקרים השוו קבוצה של נפגעי שבץ עם קבוצה של נבדקים בריאים ומצאו הבדלים משמעותיים באוכלוסיית חיידקי המעיים שלהם. המחקרים הראו כי גֶנים הדרושים לייצור קָרוֹטֶנוֹאידים נמצאו בתדירות גבוהה יותר בחיידקי מעיים מנבדקים בריאים. גם בדמם של הנבדקים הבריאים היו רמות גבוהות יותר של קרוטנואידים מסוימים, בהשוואה לנפגעי השבץ.

הקָרוֹטֶנוֹאידים הם סוג של נוגדי חמצון, שנטען לגביהם במשך שנים כי הם מגנים על הגוף מפני תעוקת חזה ושבץ. שכיחותם בדמם של נבדקים בריאים יכולה להצביע על מידת הסיכון להתפתחות מצבי מחלה וכמובן לעזור בזיהוי מוקדם ומניעה.

הקרוטנואידים משווקים היום בתוך תוספי מזון שונים, אך יש הטוענים כי עדיף לקחת תוספי מזון המכילים את החיידקים המייצרים אותם, כלומר, במקום לצרוך החומרים הנחוצים עצמם עדיף לספק לגוף את החיידקים שיאפשרו לו לייצר אותם בעצמו. מחקרים הוכיחו כי לחשיפה ארוכת טווח לחיידקים אלה יש יתרונות בריאותיים רבים, דבר התומך בהמלצה לצרוך תוספי מזון המכילים אותם (הנקראים "תכשירים פרוביוטיים"), שיבססו אותם בדרכי העיכול כדרך קבע.

מעקב אחרי אוכלוסיות חיידקים אצל מטופלים יכול לשמש גם לחיזוי מחלות לב ודם ובכך לעשות שימוש בחיידקים ו"לרתום" אותם לטובת הרפואה.

לקריאה נוספת:

http://www.chalmers.se/en/news/Pages/Changes-in-the-gut-bacteria-protect-against-stroke.aspx