מהם פרכוסי חום?

דמיינו לכם לילה שקט, אחד מני רבים שעובר עליכם. הילד כבר נרדם, אתם מול הטלוויזיה רואים את חדשות הלילה ומסכמים את היום שהיה לכם על כוס תה חם. עכשיו דמיינו לכם צרחה שמפלחת את קירות הבית מגיעה מחדר הילדים, גורמת לכם לשמוט את כוסות התה ולטוס אל מקור הצעקות.
המראה שנגלה לעיניכם הוא לא פחות מאשר מבעית: ילדכם שרק הרגע השכבתם לישון מפרכּס ללא שליטה. מפחיד? מאד. איך מתמודדים?  ד"ר אבישי קרן, מומחה ברפואת ילדים במכבי מסביר.

פִּרכּוּס הוא מצב של התכווצויות ותנועות לא רצוניות של שרירי הגוף, הנובע מ"קצר חשמלי" בתקשורת בין תאי עצב הנמצאים במוח. עלייה מהירה בחום הגוף היא הסיבה השכיחה ביותר לפרכוסים אצל תינוקות ופעוטות ונקראת "פִּרכּוּס חוֹם" (Febrile Convulsion). היא קורית לילדים שיש להם נטיה מוּבנית כלשהי לכך ושכיחה יותר אצל אלה שהתופעה קרתה גם אצל ההורים או בני משפחה אחרים. בסה"כ 2-4% מהילדים בגילים 6 חודשים עד 5 שנים יעברו לפחות אירוע אחד של פרכוס חום. הוא נדיר יותר לפני גיל חצי שנה או אחרי גיל 5 שנים. כמחצית מהילדים אשר פירכסו בזמן חום פעם אחת בחיים, יסבלו מפרכוס חום נוסף בהמשך. במיעוט הילדים יופיעו פרכוסי חום רבים. פרכוס חום מזכיר פרכוסים של מחלת הנפילה (אפילפסיה), אך ילדים עם פרכוס חום פשוט אינם בסיכון גבוה יותר לפתח אפילפסיה מאשר יתר האוכלוסייה.

כל פרכוס שקורה פעם ראשונה או מחוץ לטווח הגילים האמור דורש בירור מעמיק, על מנת לשלול תחלואה זיהומית, או אפילפסיה אשר החום היווה טריגר להופעתה. לעיתים יש צורך בביצוע בדיקות דם, ניקור מותני או EEG כדי לזהות את הגורמים לפרכוס, בייחוד כאשר הוא מופיע בתינוקות הצעירים מגיל חצי שנה, או כשהפירכוס נחשב "מורכב" (דבר המתאפיין במשכו ובצורת הופעתו).

כאשר תגיעו למתקן רפואי עם ילד מפרכס, סביר שתתבקשו לענות על הרבה שאלות בנוגע לאופי הפרכוס, כיוון שחשוב להבדיל בין 2 סוגי פרכוס:

פרכוס חום פשוט: פרכוס כללי בזמן מחלת חום, המערב את הגפיים בצורה סימטרית ונמשך בין מספר שניות ועד 15 דקות. לאחר הפרכוס יש תקופה קצרה בה הילד ישנוּני.
פרכוס חום מורכב מוגדר באחד משלושת המצבים הבאים: כאשר הפרכוס נמשך מעל 15 דקות, כאשר יש שני פרכוסים או יותר במהלך 24 שעות, או כאשר הפרכוס הינו בעל אופי ממוקד (כמו תנועות של יד אחת ורגל אחת, לא סימטרי).

כשמדובר בפרכוס חום פשוט הטיפול כולל את חיפוש מקור החום, הורדת החום והרגעת ההורים (מראה הילד המפרכס מפחיד ומלחיץ מאד את ההורים, בד"כ). בסופו של דבר, רוב הסיכויים הם שאירוע של פירכוס חום פשוט לא יגרום כל נזק מוחי לילד, אפילו אם הוא יחזור בעתיד.

יש תרופות יעילות לטיפול בפרכוסים ולמניעתם, אך טיפול ממושך למניעת פרכוסי חום חוזרים אינו מומלץ עוד היום.

מה מומלץ לעשות?
1. להדליק אור בחדר. חשוב לראות מה קורה בזמן הפרכוס כדי להבדיל אם הפרכוס הוא פשוט או מורכב: לשים לב לתנועות הידיים והרגליים (סימטרי או לא?); מה השעה? כמה זמן נמשך האירוע? האם הילד מכחיל?

2. יש לתמוך בראש של הילד, שלא יסבול ממכות בראש בזמן הפרכוס.

3. לאחר מכן אפשר לנסות להוריד את החום (נר אקמול או מגבת עם מים קרים).

4. אם זו הפעם הראשונה שהילד/ה מפרכס/ת – יש להביאו מיידית לבדיקה רפואית. אם הפרכוס נמשך יותר משתי דקות, כדאי להזמין מד"א לצורך פינוי לבית חולים.
– אם זה איננו הפרכוס הראשון כדאי להתקשר ולקבל המלצות מרופא הילדים או ממוקד החירום הטלפוני.

מה לא לעשות?
לא לשפוך עליו מים, לא לטלטל אותו, לא להכניס לו שום דבר לפה ואם יש לו דבר מה בפה (או שהוא מקיא) כדאי להטות אותו על צד שמאל ולנסות (בזהירות!) להוציא את ההפרשות או החפץ מפיו.