חצילים רבותי, חצילים!

חצילים על קרש עץ

החציל מבחינה בוטנית הוא בעצם פרי ולא ירק, שכן הוא מתפתח מהפרח של הצמח ומכיל זרעים. הוא מאכל נפוץ מאוד בארצות הבלקן, הודו סין וכמובן יש לו כבוד גם אצלנו. החציל שייך למשפחת הסולניים כמו גם העגבנייה, הפלפל ותפוח האדמה. טובה אברמוביץ, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות בפתח תקוה, גורמת לנו לאהוב חצילים!
החציל  מכיל יותר מ-90% מים, פחות מאחוז אחד של חלבונים ושומן, רק 5 גרם של פחמימות ורק 24 קלוריות ל100 גר' חציל .. אין בו כמעט ויטמינים ומינרלים, אחד היתרונות המרכזיים שעומדים לצדו של החציל מבחינה תזונתית ובריאותית הוא התכולה של נוגדי החמצון והסיבים שבו. נוגדי חמצון כמו למשל אנתוציאנינים המעניקים לו את צבעו הסגול ואת החומצות הפנוליות.   צריכה קבועה והולמת של חציל כמו ירקות צבעוניים נוספים, תורמת להאטת תהליכי ההזדקנות הטבעיים ולהפחתת הסיכוי לחלות בסוגים שונים של גידולים סרטניים.

החציל נייטראלי בטעמו ולכן מתאים לכל סוגי התיבול: מתוק  חמוץ מלוח וחריף. ניתן ליהנות מאכילה שלו ללא חשש מעליה במשקל מעודף קלוריות ובלבד שניתן את הדעת לתיבול ואופן ההכנה של החציל.  הערך הקלורי של החציל ישתנה בהתאם לתכולת השומן המוסף לו אם בטיגון או בתיבול בטחינה או מיונית ושמן.

לחלק מהחצילים טעם מריר, במיוחד לחצילים ישנים שנשארו יותר מדי זמן במקרר. המרירות הזו מגיעה מתרכובת מסוג אלקלואיד, והיא דומה מבחינה כימית לתרכובות ממכרות מפורסמות כמו ניקוטין ומורפיום (רק לא בכמות שתגרום לכם להתמסטל כמו פרג). אחת הדרכים לבחירה של חציל שאמור להיות לא מריר היא בחירה של חציל שצבעו מבריק, קל יחסית במשקלו וללא בליטה בתחתיתו –חציל זיכרי .  יש זנים שונים של חצילים. אנחנו רגילים לראות אצלנו שלושה סוגים של חצילים: המאורך בקליפה הכהה.  הבאלאדי הרחב (עם כיווצים בקליפתו) שהוא בשרני מאד וקליפתו דקה בגוונים סגולים עד שחורים.  והחצילונים הקטנים מהם עושים ממולאים מחמצים וריבות. בשווקים יש גם חציל מפוספס, חציל לבן ועוד.

המלחה של פרוסות חצילים טרם טיגונם מאפשרת הוצאה  של מרבית המים מהחציל.  פעולה זו עוזרת בהפחתת ספיגת השמן בעת הטיגון וגם הפחתת המרירות של החציל. דרך יעילה לא פחות להפחתת השמן בהכנת החציל לארוחות שבת או לסביח היא לשמן בתרסיס שמן תבנית אפיה ולהניח עליה את פרוסות החצילים.  מרססים במעט שמן גם מעל לפרוסות ומכניסים לתנור שחומם מראש ל 200  מעלות. יש להפוך כשהפרוסות מתחילות להשחים ובתוך כ10 דק' יש כמות גדולה של פרוסות חצילים להנאה מופחתת בשומן וקלוריות.

לזניית חצילים  וגבינות

חומרים:

3 חצילים בינוניים (כ- 1 ק"ג)

מלח גס כף

שמן זית כף

1 בצל קצוץ

2-3 שיני שום קצוצות

800 גר' עגבניות מרוסקות או עגבניות קלופות וקצוצות

מעט בזיליקום טרי

150 גר גבינה צהובה פרוסה  9% שומן

150 גרם גבינת מוצרלה מגוררת

כפית סוכר

אפן הכנה:

  1. לפרוס את החצילים לעיגולים בעובי של כחצי ס"מ. להניח במסננת לבזוק מלח לכ20 דק' לנגב בנייר מגבת.
  2. בתבנית תנור להניח נייר אפיה להתיז שמן בתרסיס ולפזר את החצילים , לרסס שמן מעליהם . לסדר שכבה אחת בכל תבנית . לאפות בתנור חם 180-200 מעלות עד שמשחים ולקרר.
  3. לבשל את העגבניות בסיר עם כף שמן זית, 2 שיני שום קצוצות, בצל קצוץ וכפית סוכר למשך כ15 דק' על אש בינונית.
  4. לסדר בתבנית מלבנית על נייר אפיה שורה של פרוסות חצילים אפויים, עליהם להניח בכף מרוטב העגבניות וחתיכה מפרוסת הגבינה הצהובה . להמשיך כך עד סיום החצילים , מעל השכבה האחרונה של החצילים לצקת את שארית רוטב העגבניות ולפזר את גבינת המוצרלה המגוררת.
  5. לאפות בתנור 180 מעלות כחצי שעה.

 

בתאבון!

הכמות מספיקה לכ8-10 מנות לארוחת ערב או צהרים  בלווית סלט ירקות טרי ופרוסת לחם כפרי .

כ- 115 קלוריות למנה , 6 גר' חלבון ו4 גר' שומן ו10 גר' פחממות

 

 

סימון תזונתי לכל המתכון ל-100 גרם
קלוריות (אנרגיה) 1,469 115
חלבונים (גרם) 105 8
פחמימות (גרם) 154 12
שומנים (גרם) 54 4