סדרת טיפים – #1 חשיבות ההנקה

תינוק יונק

חלב אם הינו המזון הבלעדי של הרך הנולד עד גיל 6 חודשים, וכתומך במזון המוצק, אותו מתחיל התינוק לקבל לאחר ששת החודשים הראשונים. ישנם יתרונות רבים להנקה, וההשפעה החיובית שלה על התינוק והאם כאחד, באה לידי ביטוי בטווח הקצר ובטווח הארוך. מהם אותם היבטים חיוביים של ההנקה, ומדוע יותר ויותר רופאים ממליצים על הנקת הרך הנולד על פני שימוש בתחליפים?

היתרונות בהנקה קיימים במספר מישורים, החל מהמישור הבריאותי וכלה במישור הפסיכולוגי והרגשי. חבל האם מכיל רכיבים ייחודים, המותאמים לצרכיו התזונתיים של התינוק, ועל כן תורמים להתפתחותו ובריאותו התקינה. הוא מעודד לדוגמה, את בשלותה של מערכת העיכול של התינוק, ומפחית את הסיכון ל-NEC- דלקת מעי נמקית הנפוצה בעיקר בקרב פגים. כמו כן, בכוחו של חלב אם למנוע זיהומים שונים במערכת העיכול.  זאת ועוד, מחקרים מראים כי הנקה בשנה הראשונה הובילה לירידה בשכיחות של מחלות בדרכי הנשימה ולצמצום משך זמן המחלה. יחד עם זאת, קיימות עדויות רבות לירידה בשכיחות לדלקת באוזן התיכונה (Otitis media) ודלקות בדרכי השתן.

חלב אם איננו עוזר רק במניעת דלקות וזיהומים, אלא גם במניעה של מחלות כרוניות כגון סוכרת. נמצא כי הנקה הובילה לירידה בשכיחות לסוכרת מסוג 1 ("סוכרת נעורים") ואף לירידה בהתפתחות של סוכרת מסוג 2, מחלות לב ואלרגיות. קיימות לא מעט עדויות שהשמנה ועודף משקל גם הם מושפעים מהנקה, וכי יש בכוחה למנוע זאת בעתיד. הסיבה לקשר בין הדברים איננה ברורה עדיין לחוקרים בתחום, אך הקשר בהחלט קיים.

כאמור, הנקה איננה חשובה רק עקב בריאותו של התינוק, אלא היא רכיב חשוב בהיבט הפסיכולוגי והרגשי שלו ושל האם. פעולת ההנקה מחזקת את הקשר בין האם לתינוק. מעבר לכך, החיבור הנוצר בעת ההנקה מקנה תחושה של חום וביטחון, וגורם לירידה במתח הן של התינוק והן של האם, עקב הורמונים שונים המשוחררים במוח בעת ההנקה, המגבירים את תחושה זו.

גופנו מייצר את חלב האם מסיבות רבות ומצוינות. כדאי להקשיב לו, ולהניק את התינוק לפחות בחודשים הראשונים לבואו לעולם.