רמה גבוהה של טריגליצרידים – סכנה לבריאות!

טריגליצרידים? מה זה אומר בכלל, מה הם עושים בגוף שלנו ואיך הם עלולים לסכן את בריאותנו? ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה במכבי, מסביר בכתבה הבאה:

לפני שנים, לפני שהמזון היה כה זמין לנו, כאשר אדם היה הולך ביער, נתקל בדובדבן אדמדם ואוכל אותו בהנאה, הגוף היה מפרק אותו, מרכיב מהסוכר שבו טריגליצרידים – והשומן היה נאגר במאגרי השומן בגוף. בעת מצוקת רעב, נניח לאחר כמה ימים בהם לא נמצא עוד דובדבן אדמדם ועסיסי, על מנת שהגוף יוכל להפיק אנרגיה, הוא היה מפרק את הטריגליצריד המהווה את עיקר ההרכב של מאגרי השומן בגוף, למרכיביו (– גליצרול וחומצות שומן) לשם הפקת אנרגיה.

 

היום הסבירות שגופנו יגיע אי פעם למצב של מצוקת רעב נמוכה. כשאנחנו רעבים אנחנו נגשים מיד למקרר ואוכלים משהו ולא משתמשים במאגרי השומן בגופנו. השומנים נאגרים במאגרי השומן של הגוף וכאשר יגיעו טריגליצרידים נוספים ממערכת העיכול לדם – הם לא יוכנסו למאגרי השומן המלאים אלא יישארו ויצטברו בדם.

הצטברות הטריגליצריד בדמנו (hypertriglyceridemia) קשורה גם בירידה של רמות "הכולסטרול הטוב" –HDL ולעלייה בסיכון לחסימות של כלי הדם, מחלת לב ואירועים מוחיים. רמות גבוהות מאוד אף גורמות לדלקת בלבלב, מצב שעלול להיות מסוכן מאוד.

מה יכול לגרום להצטברות טריגליצריד?

השמנה היא אחד מגורמי הרקע העיקריים לרמת טריגליצרידים גבוהה, אשר ביחד עם עליית ל"ד, עמידות לאינסולין ואי-סבילות לסוכר מהווים את "התִסמונת המטָבּוֹלית" – שלב מקדים לסוכרת. בנוסף, רואים עליית טריגליצרידים במצבים רבים נוספים, כגון תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות כליה, צריכה גבוהה של אלכוהול, שימוש בתרופות כמו טמוקסיפן, סטרואידים מקבוצות שונות, חוסמי בטא, פוסיד וגלולות או גורם משפחתי גנטי.

כיצד נדע אם יש לנו טריגלצרידים גבוהים?

על פי רוב, רמת הטריגליצרידים גבוהה כשלעצמה איננה מורגשת. במקרהשל רמות גבוהות במיוחדתתכן הופעה של מצברים תת עוריים של שומן בשם קסנטומה והלבנה של רשתית העין.

.ברוב המקרים מגלים את הבעיה באמצעות בדיקת דם פשוטה, לאחר 12 שעות צום. במקביל לבדיקה זו תעשה על פי רוב גם בדיקת כולסטרול. שתי בדיקות אלו נקראות ביחד "פרופיל שומנים"

ערכים בבדיקות דם:

תקין – פחות מ-150 mg/dL.

גבולי –   150-199 mg/dL.

גבוה – 200-499 mg/dL.

מאוד גבוה – 500 mg/dLויותר.

איך להוריד את כמות הטריגליצרידים בדם?

הטריגליצרידים מאוד מושפעים מכמות הסוכר בתזונה שלנו וזאת מכיוון שהם נוצרים מסוכרים פשוטים. הפחתת כמות הסוכר והשומן בתזונה ופעילות גופנית – הם הטיפול היעיל ביותר לרמה גבוהה של טריגליצרידים בדם. מומלץ גם להוריד את צריכת האלכוהול לרמה מתונה (לא יותר מכוסית יין ביום) ולצרוך יותר דגים וירקות, העשירים באומגה 3 ובויטמין B.

לפעמים הירידה המושגת בעזרת תזונה ופעילות גופנית איננה מספיקה ונוסיף להכדורים של ויטמינים (כגון ניאצין– ויטמין B3), תוספי מזון (כגון אומגה3) ואף תרופות בעלות השפעה ממוקדת על טריגליצרידים, כגון תרופות מקבוצת הפיברָטי ם(בארץ מוּכרת בעיקר ה-Bezalip) או תרופות המשפיעות הן על הכולסטרול והן על הטריגליצרידים, כגון תרופות מקבוצת הסטָטינים.

לסיום חשוב לזכור כי לפעילות הגופנית השפעה מכרעת על רמות הטריגליצרידים בגוף, והתרופה הטובה ביותר והיעילה היא פשוט להכנס לכושר!

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה ברפואת משפחה ומומחה לגמילה מעישון ביאליק 13 רמת גן  03-6738090