יוגה צחוק – העולם מצחיק אז צוחקים!

האם צחוק מרפא? עד כה, נעשו מספר מחקרים על השפעת הצחוק על הגוף והנפש. מחקר שנעשה באוניברסיטת מרילנד מצא כי צחוק מסייע לכלי הדם לתפקד בצורה טובה יותר. מחקר נוסף  שנעשה בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת לוֹמָה לינדה בקליפורניה מצא כי לצחוק השפעה על הורומנים הקשורים למתח נפשי. אבל מה קורה כשאנחנו מזייפים צחוק? האם גם צחוק בלתי תלוי באירוע מצחיק הוא מרפא?

כשמייסד שיטת היוגה צחוק, ד"ר מדן קטריה (MadanKataria), חשב על רעיון הריפוי באמצעות הצחוק, הוא החליט לצאת לרחוב ולהציע לאנשים להקים ביחד איתו מועדון צחוק. תחילה סיפרו החברים במועדון בדיחות אחד לשני. אבל כשהבדיחות החלו לאזול והפסיקו להצחיק את החברים,העלה בדעתו ד"ר קטריה כי ניתן ליצור צחוק יש מאין. לטענתו אפקט של צחוק בלתי תלוי ולא טבעי, דומה בהשפעתו על גופנו לצחוק אמיתי. על כן החל בסדרת תרגילי יוגה ותרגילי נשימות אשר נועדו על מנת לייצר צחוק.

נכון להיום, עוד לא קיים מחקר המאשר כי לצחוק הלא טבעי אותו מיצרים המתרגלים במפגשי היוגה צחוק יש השפעה זהה לצחוק טבעי. ויחד עם זאת, הקבוצה הקטנה שהקים ד"ר קטריה הפכה לתנועה חובקת עולם וד"ר קטריה נחשב כיום לגורו של היוגה צחוק.

בכל מקרה, גם אם אנו מזייפים את הצחוק באמצעות תרגול נשימות מסוים, הצחוק יכול להפוך בקלות לצחוק אמיתי ובלתי נשלט. במיוחד כאשר התרגול נעשה בקבוצה, והפוטנציאל של הצחוק להפוך ל"מדבק" גדול יותר. כך גם מסביר וישאווה פרַקַש (Vishwa Prakash), מייסד תנועת היוגה צחוק הניורקית למגזין טיים.  "אחרי זמן מה, הצחוק הופך למדבק, וזה אחד מהדברים הטובים ביותר שאנחנו יכולים לעשות למען הבריאות שלנו".