יום אגוזים שמח!

אגוזים

האם ידעתם שהיום מציינים ברחבי העולם את יום האגוזים או יותר נכון, את יום ה"קח לך חופן אגוזים?" ("Grab some nuts day")? מיטל רון אל, דיאטנית קלינית במכבי, חושפת בפנינו את סודות המאכל הקטן שגרם לנו לקרוא ליום שלם על שמו.

מהו בכלל אגוז ולמה כדאי לאכול אגוזים?

מבחינה בוטנית, האגוז הוא בכלל פרי יבש. אך מבחינה תזונתית, האגוזים משתייכים לקבוצת המזונות העשירים בשומן. מנה של אגוזים שוקלת בממוצע 8 גרם ומכילה כ-45 קלוריות וכ-5 גרם שומן. אך אל תתנו למילה "שומן" להרתיע אתכם: האגוזים עשירים ב"שומן טוב" שהוא השומן הבלתי הרווי, ובנוסף עשירים ברכיבי תזונה חשובים אחרים: חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. רכיבים חשובים אלו מעניקים לאגוזים תכונות העשויות להגן על הלב, נוגדות סרטן, נוגדות דלקת ונוגדות חמצון. מחקרים וניסויים קליניים הראו כי לצריכת אגוזים ישנה השפעה מועילה נגד מחלות לב והכולסטרול בדם משום שהם מורידים את רמות השומנים בדם. בנוסף, מחקר גדול מהשנים האחרונות שכלל 76,464 נשים ו-42,498 גברים, הראה קשר בין צריכת אגוזים מוגברת לירידה בתמותה הכללית.

בזכות כל התכונות הטובות שמנינו ובעקבות הממצאים במחקרים רבים נוספים, החליטו ארגוני בריאות בעולם להמליץ על צריכת אגוזים כחלק מהתפריט היומי. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) קבע כי "עבור רוב סוגי האגוזים, צריכה של כ-43 גרם ליום, כחלק מדיאטה דלת שומן וכולסטרול, עשויה להפחית את הסיכון למחלת לב". האגוזים הנכללים בקביעה זו הם: אגוזי לוז, בוטנים, אגוזי פקאן, צנוברים, פיסטוקים ואגוזי מלך. האיגוד הקרדיולוגי ועמותת הדיאטנים בישראל ממליצים לאכול אגוזים ושקדים כחלק מדיאטה מאוזנת לשיפור פרופיל שומני הדם, הן בקרב אנשים בריאים והן בקרב אנשים עם כולסטרול גבוהה או סוכרת מסוג 2.

בכל זאת חוששים שצריכת אגוזים תגרור עלייה במשקל?

מחקרים הראו כי צריכת אגוזים דווקא מפחיתה את הסיכון לעלייה במשקל ולהשמנה. מסתבר שאגוזים דווקא גורמים לתחושת שובע מכיוון שהם עשירים באנרגיה, חלבון וסיבים תזונתיים. חומצות השומן שבהם מאותתות למוח על שובע, ופעולת הלעיסה הנעשות באכילתם גורמת לחושת שובע מבחינה פסיכולוגית.

לסיכום:

  • צריכה של 43 גרם אגוזים ליום (כחופן אגוזים), היא מומלצת, לא נראית כמובילה לעלייה במשקל ויכולה להוות נשנוש מצוין, בריא ומשביע.
  • חשוב לציין כי עדיף לצרוך אגוזים טבעיים, לא קלויים ולא ממולחים או מסוכרים. מומלץ לגוון באכילת סוגים שונים של אגוזים: אגוזי מלך, פקאן, שקדים, פיסטוק, בוטנים ועוד.
  • כמו כן, צריכת אגוזים מומלצת כחלק מתזונה מאוזנת ושמירה על אורח חיים בריא.

בתאבון!

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו: מכבי תזונה, בפייסבוק!