המלחמה בסוכרת והעלאת המודעות למחלה

28367 Blog_photo_INSIDE_v62

בשנים האחרונות ישנה עליה משמעותית בחולי הסוכרת בעולם: המחלה פוגעת קשות באיכות החיים, ואף עלולה לגרום למוות. לכן, החליט ארגון הבריאות העולמי להתמקד השנה במחלת הסוכרת ובהעלאת המודעות אליה. אנדראה הורוביץ, מנהלת קידום הבריאות במכבי, מספרת לנו הכל אודות מחלה זו ומסבירה למה המודעות אליה כל כך חשובה.

סוכרת היא מחלה כרונית שבה הגוף אינו מסוגל לשמור על רמות סוכר תקינות והוא מגיע למצב של היפרגליקמה – רמת סוכר גבוהה, או היפוגליקמה – רמת סוכר נמוכה.

המחלה נגרמת כתוצאה מכך שהלבלב אינו מייצר מספיק אינסולין, או כשהגוף אינו יכול להשתמש באינסולין שהלבלב מייצר בצורה אפקטיבית.

האינסולין הוא הורמון המווסת את רמת הסוכר בדם ומספק לנו את האנרגיה לצורך פעילויות החיים. אם הסוכר אינו יכול להיכנס לתאים על מנת לייצר אנרגיה, רמותיו בדם עולות, והשפעה זו מזיקה לבריאות.

ב-2008 כ-347 מיליון איש אובחנו כחולים במחלת הסוכרת. ארעיות המחלה הולכת ומתרחבת בעיקר בקרב המעמד הסוציואקונומי נמוך- בינוני.

בשנת 2012 מחלת הסוכרת הייתה גורם ישיר למותם של 1.5 מיליון איש, כשיותר מ-80% מהם היו מהמעמד הסוציואקונומי נמוך עד בינוני.

ארגון הבריאות הבינלאומי צופה שעד שנת 2030, מחלת הסוכרת תהיה במקום ה-7 ברשימת כלל גורמי התמותה בעולם.

הסוכרת מתחלקת לשני סוגים עיקריים:

סוכרת סוג 1 – אנשים החולים בסוכרת מהסוג הזה אינם מייצרים אינסולין בעצמם, וזקוקים לזריקות אינסולין על מנת לחיות.

סוכרת סוג 2 – סוג זה נפוץ בקרב 90% מחולי הסוכרת. החולים מייצרים אינסולין אך הם אינם יכולים לווסת כראוי את רמתו, דבר הגורם להיווצרות כמות סוכר גבוהה בדם.

עם הזמן, אנשים החולים בסוכרת סוג 2 עלולים ללקות בהתקפי לב, שבץ, מחלות נוירולוגיות, מחלות כלייתיות, עיוורון, אימפוטנציה וזיהומים שונים.

חשוב לדעת:

  • המחלה ניתנת למניעה או לדחייה על ידי שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית קבועה ואכילה בריאה.
  • המחלה ניתנת לטיפול על ידי קבלת טיפול רפואי מתאים, הדרכה בנוגע למחלה ופעולות לאיזון עצמי של החולה בה.
  • לפני התחלת הטיפול במחלה יש להיוועץ עם רופא משפחה, דיאטנית מכבי או רופא במכון סוכרת.
  • ניתן להשתתף בסדנאות הסוכרת הקיימות.

רק בריאות!