בדוך או בסיבוב? יום החומוס הבינלאומי

חומוס הוא ארוחה בפני עצמה ולא רק שהוא טעים מאוד הוא גם מפוצץ בערכים תזונתיים. לרגל יום החומוס הבינלאומי, מיכל סוקמן דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מביאה לנו את יתרונות החומוס, ואיך אפשר בלי – מתכון לסלט חומוס אביבי ומרענן!

החומוס הוא אחד המאכלים המזוהים ביותר עם מדינתנו הקטנטונת. הוא מככב בשולחנות רבים ברחבי הארץ ואפילו בכמה מקומות בעולם וכבר הפך למוצר קבוע בתפריט היומי של רבים. בישראל, עבור חלק גדול מהישראלים, החומוס והפלאפל (העשוי מגרגרי החומוס) הם לא רק מזון זמין ואהוב – אלא מהמאכלים המזוהים ביותר עם ארצנו, עם הבית ועם התחושה של להיות ישראלי.

בואו נדבר עובדות

החומוס הוא למעשה קטנייה. השם הבוטני שלו הוא חִמְצָה תרבותית. מקור שמו בערבית, כאשר הוא נכתב חמצ בתעתיק לעברית אבל נהגה "חומוס". גרגרי החומוס הם בעלי ערך תזונתי גבוה מאוד: הם דלים בשומן ומכילים כמות גדולה של חלבון, סיבים תזונתיים, פחמימות מורכבות, ברזל וסידן. ממרח החומוס הוא אולי המאכל הנפוץ ביותר שמוכן מחומוס, והוא לרוב מורכב מגרגרי חומוס, טחינה או שמן צמחי, ותבלינים. כמות השמן, המלח והתיבול משתנה מאוד בין סוגי הממרחים הקנויים הארוזים, או המוכנים בבית. היום אפשר למצוא ממרחים מוכנים בעלי אחוזי שומן הנמוכים מ-10%, וישנו תהליך של הפחתת המלח במוצרים אלו. אך כמובן שאין כמו חומוס בהכנה ביתית שיכול להיות איכותי מאוד אם נקפיד על איכות הטחינה המוספת ונמעיט במלח. יחד עם זאת, היתרון והחיסרון של החומוס הביתי הוא העדר חומרי השימור, ולכן מומלץ להשתמש בחומוס ביתי עד 3 ימים מיום ההכנה, או להקפיא לשימוש מאוחר יותר.

לא על הממרח לבדו

גרגרי החומוס הגולמיים מככבים גם בתבשילים, בקדרות ובסלטים קרים וחמים. בנוסף, כיום אפשר למצוא את קמח החומוס בקלות ולהשתמש בו במקום קמח לבן ולהעשיר בכך תזונתית תבשילים ומאפים שונים.

הנבטה היא לא מילה גסה

לחוששים מגזים, יש דרך להקל על התופעה. ראשית יש להשרות את הגרגרים 24 שעות לפני הבישול. כמו כן, רצוי להחליף את המים מספר פעמים במהלך שעות ההשריה ולתת לגרגרים לנוח עוד 24 שעות במסננת כאשר הם לחים. בשעות אלו מתחיל תהליך הנביטה, שמקל מאוד על העיכול ומשפר את איכות ספיגת החלבון בגוף. מומלץ לשטוף את הגרגרים כל כמה שעות כדי למנוע עיפוש – ולכסות במגבת. בימים החמים רצוי להכניס את הגרגרים שבתהליך הנביטה למקרר כדי שלא יתקלקלו.

גזרו ושמרו: סלט אביבי עם גרגרי חומוס

מה צריך?
2 כוסות גרגרי חומוס מושרים ללילה לפחות ומבושלים עד לריכוך
2 עגבניות בשלות חתוכות לקוביות בינוניות
פלפל אדום חתוך לקוביות בינוניות
בצל סגול אחד קצוץ גס
3 כפות של חמוציות ללא סוכר (ממותקות בחומץ תפוחים)
חופן עלי נענע קצוצים
חצי כפית כמון
מיץ מחצי לימון
2 כפות שמן זית
מלח ופלפל לפי הטעם

מה עושים?
1. מערבבים בקערה את כל מרכיבי המתכון
2. מוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם
3. זוללים בתיאבון!