יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים

ידיה של אישה עם סרט לבן ביניהן

יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים חל ב-25 בנובמבר. ד"ר (PhD) ג'וליה גוזמן, עובדת סוציאלית, רכזת תחום האלימות במשפחה, מחוז השרון במכבי, מספרת לנו על משמעות היום ועל כמה שחשוב לשבור את מעגל השתיקה.

"את לא שואלת למה אני לא עוזבת אותו?", היא שאלה.

"את רוצה שאשאל?", עניתי. "לא, בבקשה אל תשאלי, כי אין לי תשובה, אני לא יודעת, או אולי יודעת קצת, אבל לא בטוחה… כולם שואלים אותי וכבר התעייפתי מלהסביר, לתרץ, להמציא סיבות למה אני נשארת… למרות כל מה שקורה…". עניתי: "לא אשאל, מבטיחה". שתיקה ארוכה.

"בן זוגי אף פעם לא היכה אותי. אין לי סימנים על הגוף, אבל קללות או השפלות הן חלק משגרת יומי… מהרגע שאני פותחת את העיניים ועד שאני הולכת לישון… הרבה פעמים גם בחלומות אני שומעת את הקול שלו, רואה את המבט המזלזל, המשפיל, המתנשא…"
"נשמע איום ונורא…" הגבתי. "נכון… אני מרגישה שאני לא שווה כלום, כאדם, כאישה… זה יותר קשה ממכות, זה בלתי נסבל. זה משפיע על הדימוי העצמי שלי, על העבודה שלי, עלי כאימא, על כל חיי…". "אני בטוחה…", אמרתי. שוב שתיקה ארוכה.
מעגל השתיקה מאפיין נשים רבות החוות אלימות במשפחה. נשים בוחרות לשתוק, אך אין פירושו שהן אינן רוצות לצאת ממעגל האלימות. הדרך לצאת ממעגל האלימות ארוכה ומחייבת ייעוץ מקצועי, תמיכה וליווי. ביום הבינלאומי לציון המאבק באלימות נגד נשים, אנו שמים זרקור על אוכלוסיית נשים נפגעות אלימות במשפחה הסובלות מאלימות פיזית, רגשית, מינית וכלכלית. המודעות הציבורית לנושא לוקה בחסר והנתונים הסטטיסטיים אודות היקף התופעה אינם משקפים את מה שקורה במציאות. לעיתים, עדיין מופנית אצבע מאשימה כלפי נשים שנשארות במערכת זוגית אלימה, למרות שהן בעצם הקורבן.
לרוב, חושפת התקשורת בארץ ובעולם את המקרים הקיצוניים של רצח נשים (בארץ בשנת 2015 נרצחו 18 נשים, ובשנת 2016 עד כה – 15 נשים), ופחות משקפת את המציאות העגומה של מאות אלפי נשים אחרות, שעבורן האלימות, כמוה כטרור יומיומי, מתרחש בביתן סביב השעון. לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2015 אותרו בישראל 2108 נשים ונערות נפגעות אלימות במשפחה בבתי חולים, 1772 נשים ונערות אותרו דרך קופות חולים ו-1032 נשים נוספות אותרו בטיפות חלב של משרד הבריאות. סוגי האלימות הנפוצים ביותר בקרב הנשים שאותרו הנם אלימות פיזית, מינית ונפשית. מאחורי הנתונים "היבשים" – האחוזים והגרפים, נמצאות אותן נשים ששותקות ולא מצליחות לצאת ממעגל האלימות, וילדים העדים לאלימות בין ההורים, שמשאירה אותם חבולים נפשית למשך כל חייהם.
אנו, העובדים הסוציאליים ב"מכבי שירותי בריאות", יודעים כמה קשה לכן לדבר על האלימות ואנחנו כאן לרשותכן למתן יעוץ ותמיכה, תוך שמירה על פרטיות וסודיות. לתיאום תור לעובדת הסוציאלית במרכז הרפואי הסמוך למקום מגוריך יש להתקשר למספר 3555*.

כמו כן, לרשותכן קו חירום ארצי במספר 118.