יוצאים לחופש – שגרת אכילה נכונה לילדים בקיץ

החופש הגדול והקיץ על שלל פיתוייו ושחרור הרסן המאפיין אותו יכול לשבש את הרגלי התזונה הנכונים והבריאים עליהם אנו מקפידים בשגרה. אמנם אין צורך למנוע מהילדים את הנאות הקיץ, אך יש בכל זאת לשמור על גבולות ברורים גם כדי לא לייצר נזקים מצטברים וגם כדי לא להקשות על החזרה לשגרה בתום החופש. ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית M.Sc  ומסטר NLP  לבריאות ולהרזיה במכבי, נותנת טיפים ועצות חשובות שיעזרו לכם לנהל נכון את התזונה של הילדים בעונת הקיץ.

ילדה אוכל בחוף ים קיץ

החופש הגדול עושה בלגאן בסדר היום של הילדים שלנו. בילויים, שינה עד מאוחר ושעות מחשב וטלויזיה רבות הגורמות לילדים רבים לאכול בחופש מזון פחות בריא ובכמות גדולה מאשר בשיגרה. רוב בני הנוער הופכים את היום ללילה דבר שמשבש את מנגנוני הויסות התקינים של הגוף, גם את אלה של השובע והרעב.

אי אפשר לשנות את העובדות וגם לא לגרום לילדים ללכת לישון מוקדם אבל אפשר,  עם מעט תשומת לב ליהנות מחופש מצוין, בריא וללא תוספת קילוגרמים מיותרים בסופו.

  • דברו עם הילדים – הקדימו תרופה למכה. גם הם לא רוצים להשמין וישמחו לשמוע רעיונות. בכל גיל יש לשים לב לדגשים מתאימים ומובנים לילד.
  • כדאי לשמור על סדר  יום האכילה  שלכם ושל הילדים. זה לא חייב להיות כמו שהיה במהלך שנת הלימודים אבל חשוב שיהיו ארוחות מסודרות גם אם  הן לא בשעות המקובלות.
  • כדאי מאוד לתכנן עם הילדים בערב, את יום המחרת. התכנון יכלול את כל הבילויים המתוכננים וגם את שעות הקימה המאוחרת.
  • אם ילדכם מקיץ רק כשהשמש באמצע השמים חשוב להסביר לו שבגלל השינוי בשעות הערנות צריך לסדר מחדש את הארוחות:
  1. דאגו לארוחה אחת עיקרית במשך היום. ארוחה זו צריכה להכיל מנה חלבונית כמו עוף או ביצה או תחליף הולם לבשר כמו קטניות.  פחמימות (רצוי לא מטוגנות) כמו תפוח אדמה, בטטה, פסטה, קוסקוס, אפונה וכו' וירקות. אפשרו לילד לבחור מתי הוא רוצה לאכול את הארוחה העיקרית.
  2. חוץ מהארוחה העיקרית קבעו עוד כ – 4 -2 ארוחות קטנות יותר. ארוחות אלה יכולות להכיל כריך עם סלט או דגני בוקר מופחתי סוכר עם חלב או לחם ביצה או טונה או חומוס. ארוחות אלה יחליפו את ארוחת הבוקר, הכריך המסורתי של בית הספר וארוחת הערב. כאמור אפשר לאכול אותן בשעות אחרות אבל לזכור מה אכלנו ומתי.
  3. מי שהולך לישון מאוחר מאוד יאכל ארוחה קלה גם בשעות של אמצע הלילה וזה בסדר , מכורך הנסיבות. לא כדאי להיכנס למאבקי כוח בנדון. ממילא החופש יגמר מתי שהוא (איזה מזל…)
  4. קבעו עם הילד ממתק יומי. תנו לו לבחור באיזו שעה הוא רוצה לאכול אותו אבל הסבירו כי לא כדאי שהממתק יבוא על חשבון ארוחה. אל תקנו אריזות חטיפים גדולות והשתדלו מאוד לא ליצור בבית מחסני ממתקים. כשיש – אוכלים !
  5. ממתק יומי, כדאי שיכיל עד 100 – 150 קלוריות כמו למשל – כוס גלידה/ ארטיק קרח/ 20 גר' שוקולד (4 קוביות)/ 2 – 3 עוגיות או וופלים/ 3 – 4 סוכריות או מסטיק/ 3 כוסות פופקורן/ כוס בייגלה/ קרמבו/ ½ שקית קטנה חטיף אפוי/ פרוסת עוגה דקה

ואיך עוד אפשר לייצר סביבה תומכת בריאות כשכולם בחופש?

  • מכינים קופסא עם ירקות שטופים וחתוכים וקופסא עם פירות מקולפים וחתוכים במקרר. הסבירו לילדים כי בכל פעם ש"בא להם משהו" – שיקחו משם. ברוב המקרים הילדים לא ירחצו ויקלפו לבד אבל כשיש מוכן הם אוכלים. גם ילדים הסובלים מעודף משקל יכולים לאכול ללא הגבלה ירקות ופירות. ירקות ופירות הם כמובן מקור לערכים תזונתיים חשובים. הפירות מספקים לגוף את הצורך במתיקות ובכך תורמים להפחתת הצורך בממתקים.
  • דאגו שיהיה תמיד בבית אוכל בריא, לא מטוגן ומזין. השתדלו שיהיו בבית מאכלים מבושלים, אפויים וטריים.
  • אפשר לשתף גם את הילדים בהכנת האוכל. כל אחד לפי המתאים לגילו – זה יעודד אותם גם לשותפות במשימות הבית וגם להכרות עם מרכיבי המאכלים. תוך כדי ההכנה המשותפת אפשר להדגיש רכיבים שכדאי להשתמש בהם (קמח מלא, דגנים מלאים, ירקות, פירות) ורכיבים שכדאי להמנע מהם (מרגרינה, שמן בכמויות גדולות וכו)
  • גם בילויים כמו טיול, ים , בריכה נכללים ביום שלנו. כאשר מתכננים בילוי כזה אפשר לתכנן מראש מה נאכל בו, למשל את הכריך ואת הממתק היומי.
  • תנו לילד תחושה שהוא שותף מלא לתכנון וכי הוא וגופו המרוויחים העיקריים מהתוצאות.