ים של מלח – יותר מידי נתרן עלול להזיק

מלח מוסיף טעם לכל מאכל ומכניס חיים בכל ארוחה, אין על כך ויכוח. אבל בעת האחרונה נמצא כי הנתרן, המצוי במלח תורם משמעותית לעלייה בלחץ הדם ולמחלות קשורות כמו שבץ מוחי, מחלות לב ועוד.
אז מה עושים? שאלנו את ד"ר רונית אנדוולט, מנהלת התזונה במכבי שירותי בריאות.

במדינות שונות הפחתה הדרגתית של כמות המלח באוכל הורידה משמעותית את כמות האנשים שסובלים מתחלואת לב וכלי דם. פינלנד לדוגמא, הפכה בתוך 5-6 שנים למדינה עם השיעור הנמוך ביותר של מחלות לב וכלי דם בסקנדינביה לאחר הורדת כמות המלח, אחרי שהייתה שנים בעלת אחוזי התחלואה הלבבית הגבוה ביותר בסקנדינביה. גם באנגליה מתבצע כעת תהליך דומה."

הוספת המלח מתבצעת כבר שנים על מנת לשמר את המזון, בעיקר בשר. אלא שהיום יש שיטות שימור חדשות של מזון, שאינן כוללות מלח. רצוי לזכור שאפשר להכשיר בשר תוך שימוש בכמויות הרבה יותר קטנות של מלח, מפני שההכשרה היום היא יותר עניין מסורתי דתי ופחות בריאותי".

"הגוף שלנו כמעט שאינו זקוק למלח –  המלח הוא טעם נרכש ולא מולד ובאוכל הטבעי יש כבר נתרן בכמות המספיקה לצרכיו, אבל ברגע שמרגילים ילד לאוכל מלוח, הוא ממשיך לחפש את הטעם הזה.
אין צורך להפסיק לגמרי כמובן, אבל ניתן להרגיל את האוכלוסייה לכמויות יורדות של מלח במזון בתהליך של מספר שנים. הורדת כמות המלח תוריד בצורה דרמטית את כמות האנשים שסובלים מלחץ דם גבוה, מחלות לב, ושבץ מוחי".