ויטמינים ומינרלים שלא כדאי להגזים בהם

גוזי מלך טובים לנו, עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה-3, מסייעים בהורדת הכולסטרול, ותורמים למניעת מחלות לב. אז מדוע הרמה המומלצת ליום היא רק רק של 7-14 אגוזים ליום? למה אי אפשר לאכול יותר מכל הטוב הזה?

מסתבר, כי לפחות בכל הנוגע לויטמינים ומינרלים, יש דבר כזה "יותר מדי טוב". אם בעבר, האוכל שלנו היווה את המקור היחיד לויטמינים ומינרלים, היום אנחנו יכולים לקבל אותם מתוספי מזון, ומזונות מעושרים כגון חטיפי אנרגיה, מיצים ואפילו הלחם שלנו. עם מגוון כזה גדול, קשה לנו להבדיל מתי מרכיב מסוים הוא מספיק.

כעת, ישנם לראשונה קווים מנחים שמאפשרים לנו להבין מהו הגבול העליון לצריכה בריאותית של ויטמינים ומינראלים. קווים אלו נקראים "גבול הצריכה המירבית" או בקיצור UL (Tolerable Upper Intake Level  UL).

קווים אלו הם חלק ממונח רחב יותר שהותווה ע"י האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב והמוסד המקביל בקנדה. מונח זה, הנקרא DRI  (Dietary Reference Intakes ) מתייחס ל-4 הגדרות הקובעות את הצורך ברכיב תזונה, והוא משמש את אנשי המקצוע לתכנון והערכת הצריכה של מרכיבי התזונה. בין ההגדרות האלו נמצא גבול הצריכה המירבית. והוא מייצג למעשה את הרמה  הגבוהה ביותר בצריכה היומית אשר לא סביר כי תגרום למחלה בכלל האוכלוסיה. הגדרה זו נקבעה בעזרת מחקר מקיף של נתונתי רעילות, וניתוח ההשפעות השליליות שדווחו.

להלן גבול הצריכה המירבית שהוגדר לחלק מהמינרלים והויטמינים

סידן:

רמת ה-ULהינה 2500 מ"ג ליום. צריכה גבוהה מזו עלולה לגרום לבעיות כלליות, אבנים בכליות, או לחסום קליטת חומרים מזינים אחרים ואבץ.

מגנזיום:

רמת ה-ULהמקסימלית היא 350 מ"ג מתוספי מזון ומזון מועשר בלבד. צריכה גבוהה מזו יכולה לגרום לשלשולים, בחילות וכאבי בטן.

זרחן

רמת ה-UL  משתנה על פי הגיל, עבור מבוגרים מתחת לגיל 70, הרמה המקסימלית היא 4000 מילגרם עבור אלו מעל גיל 70 היא 3000 מ"ג. כמות גדולה מזו יכולה להחליש את העצמאות ולהעלות את הסיכון לאוסטאופורוזיס.

ויטמין D

רמת ה-ULלויטמין Dהיא 2000 IU, צריכה גבוהה מזו יכולה לגרום לפגיעה בלב ובכליות.

חומצה פולית

רמת ה-ULהיא 100 מק"ג – רמה גבוהה יותר יכולה להוביל לחוסר בויטמין B12 ונזק בלתי הפיך לעצבים.

ויטמין C

רמת ה-ULהיא 2000 מ"ג, כמות גדולה מזו יכולה לשלשול ואבנים בכליות.

הרשימה המלאה בקישור הבא: http://www.ideafit.com/fitness-library/the-new-tolerable-upper-intake-levels

לסיכום, אם אינך בטוח באיזה כמות עליך לצרוך מזון מסוים, ואיך הוא יעזור לך להגיע למטרות הדיאטה שלך, מומלץ להפגש עם תזונאי מיומן אשר יסייע לך בבחירת הדיאטה הנכונה.

מקור: http://www.ideafit.com/fitness-library/the-new-tolerable-upper-intake-levels