כיצד נחזור לאכול בריא?

פירות וירקות

עבודה, ילדים, מחוייבויות שונות… החיים שלנו מלאים בכל כך הרבה דברים שאנו צריכים לדאוג להם ללא הרף, שלעיתים אנו שוכחים לאכול נכון. איך בכל זאת נחזור לשגרת אכילה בריאה בצורה הטובה ביותר? סיון פלג, דיאטנית קלינית במכבי, משתפת אותנו במספר טיפים מנצחים בעניין.

  • כיצד נחזור לשגרה של אכילה בריאה?

קודם כל רצוי שלא נילחץ. מומלץ לתכנן מראש את השינויים שנרצה לאמץ מעתה, ולהתחיל ליישם אותם בהדרגה. בכל שבוע נוסיף שינוי נוסף. דוגמאות לשינויים אלו יכולות להיות: פחות נשנושים במהלך היום, הליכות 3 פעמים בשבוע, אכילה של יותר פירות וירקות ועוד.

  • כיצד נתזמן את הארוחות שלנו בצורה נכונה גם מחוץ לבית?

מילת המפתח היא "תכנון". ליום ארוך שבו ידוע לנו בדיוק היכן נהיה ומה נעשה נוכל להכין את המאכלים שאפשר לקחת איתנו על מנת שהאכילה תהיה מאורגנת. אם סדר היום שלנו לא ידוע מראש, מומלץ להצטייד במאכלים בריאים שלא יהרסו לנו את שיגרת האכילה הבריאה, ויהיו זמינים מתי שנרצה. למשל: קרקרים מקמח מלא, פירות, חטיף גרנולה מופחת סוכר ועוד.

  • כמה ארוחות מומלץ לאכול ביום כדי לשמור על בריאותינו בצורה הטובה ביותר?

עניין זה מאוד משתנה ואין תשובה אחידה לכל בני האדם. רצוי באופן כללי לחלק את הארוחות על פני היום, ולאכול כל שעתיים שלוש על מנת להימנע מתחושת רעב גדולה בין הארוחות.

  • אילו דברים מומלץ לשלב בכל ארוחה, ואילו דברים פחות מומלץ?

מומלץ שכל ארוחה תכיל חלבון (גבינה, ביצה, טונה, מנה בשרית, קינואה או קטניות), פחמימה ממקור מלא (לחם מחיטה מלאה, שיפון מלא, קינואה, בורגול מלא, קוסקוס מלא ועוד), שומן בריא (טחינה, אבוקדו, שמן זית, אגוזים ושקדים) וכמובן ירקות בכל ארוחה. אפשר לוותר על רטבים מוכנים לסלט למשל ולתבל את הסלט בעצמנו.

  • אם בכל זאת אני רוצה להזמין אוכל מהיר, מה כדאי להזמין יותר וממה כדאי להימנע?

אם אנו מזמינים אוכל, מומלץ להזמין מזונות שלא עברו טיגון, מזונות שמגיעים בכמות סבירה ומכילים מגוון של מרכיבי מזון. לדוגמא: מומלץ שלא להזמין קערת פסטה אלא מנה המכילה מעט פסטה, מנת חלבון כלשהי (למשל חזה עוף, דג או טופו) וירקות.

  • אם אנו רוצים משהו מתוק, איזה קינוח ניתן להעדיף?

מומלץ להעדיף קינוח המכיל פרי אמיתי, שוקולד עם אחוזי קקאו גבוהים ופחות סוכר או קינוח המכיל מרכיבי מזון בריאים כמו חלבה המכילה טחינה.

  • עד איזו שעה מומלץ לאכול את ארוחת הערב?

ישנו מיתוס הגורס כי צריך להפסיק אכילה ב-7 בערב. כאמור, מדובר במיתוס בלבד שכן סדר היום של כל אדם שונה מחברו. אם אדם קם מאוחר ורק מתחיל לאכול ב-11 בבוקר, לא בטוח שיוכל לסיים אכילה עד 7 בערב, ולא נרצה שיפספס ארוחה.

כך שפחות חשובה השעה עצמה, יותר חשוב לא לאכול אל תוך הלילה שכן אז העיכול בלילה פחות יעיל.

  • כמה מים מומלץ לשתות ביום ולמה שתיית מים היא כל כך חשובה לתזונה?

משרד הבריאות ממליץ על שתיית מים מרובה בכמות של 2 ליטרים לאישה ו-3 ליטרים לגבר ליום. כמובן שההמלצות משתנות במצבים פיזיולוגיים שונים כמו היריון, מחלות שונות ועוד. המים חשובים למגוון רחב של תהליכים בגוף אשר עובדים הרבה יותר יעיל כאשר יש מספיק מים במערכת.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!