כל האמת על פירות יבשים

ט"ו בשבט מתקרב וזה הזמן לדבר קצת על אחד מסמלי החג המובהקים – הפירות היבשים. רבים סבורים שפירות יבשים הם התגלמות הבריאות עלי אדמות, אך האמת קצת יותר מורכבת… לימור שימרון נחמיאס, דיאטנית קלינית במכבי, עושה לכם סדר ומסבירה כיצד ניתן ליהנות מיתרונותיהם הבריאותיים של הפירות היבשים מבלי לסבול מהצדדים הפחות יפים שלהם.

ט"ו בשבט בפתח, סלסלות פירות יבשים מציפות את כל השווקים והמרכולים ונראות כהבטחה לבריאות ואושר… האמנם?

פרי מיובש הוא באמת ממתק טבעי ובריא, אך הוא עדיין ממתק…

חשוב להבין שפירות יבשים אינם פירות טריים, לא מבחינת ערכיהם התזונתיים וגם לא מבחינת כמויות הסוכר. הייבוש מצמצם את כמות המים בפרי וכך עולה ריכוז הסוכר בו. הפעולה הזו גורמת לערך הקלורי של פרי מיובש להיות גדול פי 5-7  בהשוואה לפרי הרגיל באותו משקל! עם זאת יש כמובן גם יתרונות רבים לאכילת פירות יבשים.

יתרונות הפירות היבשים:

  1. הם מעניקים אנרגיה זמינה, ולכן ניתן לאכול מהם (במתינות) לפני ובמהלך פעילות גופנית.
  2. הם עשירים בסיבים ותורמים לפעילות מעיים תקינה (בעיקר שזיפים, תמרים ודבלים).

הסיבים התזונתיים שבפירות היבשים גורמים גם לתחושת שובע ממושכת ותורמים להפחתת רמת הכולסטרול והסוכר בדם, לחיזוק המערכת החיסונית ולשמירה על בריאות הלב.

  1. הם עשירים במינרלים ובחומצות שומן חיוניות ומכילים אשלגן, זרחן, סידן, מגנזיום וברזל.
  2. הם יכולים להוות ארוח תביניים טובה ומזינה בשילוב עם שקדים/אגוזים בכמויות קטנות.
  3. בתהליך הייבוש הטבעי של הפירות, ריכוז הסוכר הגבוה (שמתקבל כתוצאה מהייבוש), משמש כחומר משמר טבעי המאריך את חיי הפירות ומאפשר לצרוך אותם גם מחוץ לעונה.
  4. פירות יבשים מסייעים בהגברת ייצור הורמון הסרוטונין בדם, ובכך תורמים לחיוניות הגוף ולתחושת נינוחות ורוגע. הם עדיפים כמובן על האלטרנטיבה של אכילת שוקולדים וממתקים אחרים.
  5. שילוב פירות יבשים באפייה יכול להוות תחליף לשימוש בסוכר. פירות יבשים בתבשילים שונים תורמים למתיקות התבשיל וכך לעיתים פוחת הצורך ב"קינוח" בסוף הארוחה.

חסרונות הפירות היבשים:

  1. בפירות היבשים כמות סוכר גדולה ביחס לפרי טרי וערך קלורי גבוה יותר.
  2. כיום, חלק מהפירות מיובשים בתהליכים תעשייתיים ומכילים גופרית כחומר משמר. הגופרית משמשת להארכת חיי המדף של הפירות היבשים ולשיפור מראם וצבעם. הגופרית פוגעת בחלק מהוויטמינים (בעיקר ויטמין (Cועלולה להחריף תסמיני אסתמה וקשיי נשימה.
  3. ייבוש תעשייתי של פירות נעשה לרוב בחימום בתנור בטמפרטורות גבוהות שפוגעות בחלק גדול מהוויטמינים שבפרי.
  4. תהליך הקלייה בפיצוחים גורע מאיכות חומצות השומן ועלול לפגוע בחלק מהוויטמינים מקבוצת B.
  5. פירות יבשים מסוימים (בעיקראננס, פפאיהובננה), זוכים לתוספת סוכר אולטיגון במהלך ייצורם.
  6. לאחר הייבוש מקמחים חלק מהיצרנים את הפירות, כדי למנוע מהם להידבק זה לזה. תהליך הקימוח עלולל הזיק לחולי צליאק, הרגישים לחלבון החיטה. (לא תמיד מציינים היצרנים שהפרי עבר קימוח…)
  7. פירות יבשים עלולים לגרום לשלשולים ואי נוחות במערכת העיכול (בעיקר בצריכה מוגברת).

לפירות היבשים אם כן יתרונות וחסרונות, הם נחשבים לממתק בריא ועדיפים על אכילת עוגות/שוקולדים וכדומה אך הם עדיין ממתק… והם שונים מהפירות הטריים.

בהכרת היתרונות והחסרונות שבאכילת פירות יבשים ובהתחשבות בהם, נוכל לבצע בחירה בריאה וטעימה.

כדאי לזכור שאת הפירות המיובשים מומלץ לשטוף לפני האכילה, בדיוק כמו פירות טריים.עדיף לצרוך פירות אורגניים שעברו תהליך ייבוש טבעי והם אינם מכילים חומרים משמרים ותוספת סוכר. את הפיצוחים מומלץ לצרוך טבעיים, ללא קלייה וללא תוספת מלח. מומלץמאוד להימנע מפירות שצבעם זוהר ובוהק (בד"כ הצבע הזוהר מתקבל בגלל הוספה של חומרי זיגוג).

חג שמח, טעים ובריא!