כל מה שרציתם לדעת על אמצעי המניעה

איש ואישה כשביניהם סימן שאלה

ב-26.9.18 מצוין ברחבי העולם היום הבינלאומי בנושא אמצעי מניעה. מטרותיו של יום זה הן להגביר את המודעות לשימוש באמצעי מניעה לצורך הפחתת שיעור ההריונות הבלתי רצויים ומניעת הדבקה במרבית המחלות המועברות באמצעות מגע מיני. אילו אמצעי מניעה קיימים וכיצד נוכל להגן על עצמינו מפני מחלות מין והריון לא רצוי בדרך הטובה ביותר? ד"ר משה רויבורט, מנהל מרכז בריאות האישה, סניף הדר יוסף, מכבי, עושה לנו סדר בנושא.

  • אילו אמצעי מניעה קיימים?

קונדום

הקונדום הוא אמצעי המניעה היחיד שמונע הדבקה במחלות מין. הקונדום, הגברי או הנשי, מהווה חציצה פיזית על ידי כיסוי דרכי הפליטה הזכריים בזמן קיום היחסים ובכך את מונע את מעבר הזרע לייעדו. חשוב לציין כי הקונדום איננו מגן במאה אחוזים. יתר על כן, בדיקות שנעשו הצביעו על כך שרבים מהמשתמשים בו אף כלל אינם משתמשים בו כראוי, ובכך מפחיתים משמעותית את יעילותו. מומלץ לעיין בעלון ההוראות שמגיע יחד עם אריזת הקונדום בנוגע להוראות השימוש בו.

גלולות למניעת הריון

גלולות למניעת הריון ניטלות אחת ליום על ידי האישה במשך שלושה-ארבעה שבועות, כאשר בזמן נטילת הגלולות האישה יכולה לקיים יחסי מין מלאים ללא קונדום והיא זוכה להגנה מהריון של עד 99%. הגלולות למניעת היריון אינן מהוות חסם מפני מחלות מין, ועל כן מומלצות לשימוש בשילוב עם קונדום במידה והפרטנר איננו קבוע.

הגלולות מכילות שילוב של שני הורמונים נשיים: אסטרוגן ופרוגסטרון, במינונים והרכבים השונים זה מזה בסוגים מסוימים של גלולות. יש גם כמה סוגים שמכילים פרוגסטרון בלבד. ההורמונים בגלולות מונעים ביוץ ומעכבים השתרשות של ביצית מופרית ברחם.

מדבקות וזריקות

ישנן כיום דרכים פחות אינטנסיביות למניעת היריון מאשר כדורים הניטלים מידי יום ואלו הזריקות והמדבקות. הזריקות ניטלות אחת לשלושה חודשים ואילו המדבקות מוחלפות אחת לשבוע. בדומה לכדורי הגלולות, גם הן אינן מונעות הדבקה ממחלות, אך היתרון שלהן ברור מאוד על פני הכדורים בכך שאינן מצריכות מעקב יומי אחרי נטילת הכדורים, ומתאימות במיוחד לשכחניות ולטרודות שבינינו. רמת ההגנה של מדבקות וזריקות זהה בשימוש תקין לזו של גלולות.

טבעת נרתיקית

הטבעת מוחדרת עצמאית על ידי האישה אחת לחודש ומונעת הריון בעזרת הפרשה מקומית של הורמונים הנמצאים בטבעת. הורמונים אלה פוגעים בתהליך ההפריה וקליטת ההיריון.

לפרטים וייעוץ לגבי אמצעי המניעה המתאים לכם ביותר ניתן לפנות לרופא הנשים שלכן ולקבל לייעוץ רפואי מקצועי, אישי ומנוסה.

התקן תוך רחמי

התקן זה מוחדר על ידי רופא הנשים לאחר הכנה אישית של התקן זה. ההתקן מתאים ל-3-5 שנים. הוא מונע הריון ברמת מניעה דומה לזו של גלולות. קיימים התקנים תוך רחמיים המפרישים הורמונים המשפרים את מניעת ההיריון והתקנים "רגילים", ללא הורמונים.

  • מהי גלולת היום שאחרי והאם ניתן להשתמש בה כאמצעי מניעה קבוע?

מטרתה של גלולה זו היא למנוע הריון בלתי רצוי בעקבות קיום יחסי מין לא מוגנים. הגלולה נמכרת בבתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא ומכילה פרוגסטרון. נטילת הגלולה לפני הביוץ מונעת את שחרור הביצית מהשחלה ואילו לאחר הביוץ, תמנע הגלולה את התפתחות הגופיף הצהוב  ואת ההשתרשות של העובר. לא כדאי להשתמש בה כאמצעי מניעה קבוע משום שהיא משבשת את האיזון ההורמונאלי וגורמת לדימומים לא סדירים.

  • אנו שומעים לפעמים ביטויים כמו "הימים הבטוחים". למה הכוונה?

שיטת הימים הבטוחים היא שיטה בה האישה ובן זוגה נמנעים מקיום יחסי מין בזמן הביוץ ומספר ימים לפני ואחרי הביוץ, מכיוון שבימים אלו האישה נמצאת בשיא הפוריות והיכולת להיכנס להריון הינה גבוה מהרגיל. זהו כמובן מיתוס. הדעה  שהאישה פורייה ביום ה 14-של מחזור ושהביוץ מתרחש תמיד באותו מועד היא שגויה. השיטה כלל אינה בטוחה ואפילו מסוכנת. חשוב להבין ששינויים רבים בחיי היום-יום כמו מתח נפשי, מבחנים, טיסות, מחלות ונטילת תרופות, עשויים לשבש ולשנות את יום הביוץ והימים הפוריים. יום הביוץ יכול להשתנות גם כאשר המחזור הוא סדיר.

  • יש המון שמועות על כך שגלולות גורמות לעקרות. האם יש בסיס לשמועות אלו?

שמועות אלו שגויות והן נובעות בעיקר מהעובדה שאצל חלק מהנשים שהפסיקו לקחת גלולות יתכן פרק זמן מסוים של אל ווסת (פרק זמן שאינן מקבלות מחזור). לרוב, אחרי כמה חודשים הפעילות ההורמונלית חוזרת לתפקד באופן רגיל. סיבה אפשרית נוספת למיתוס זה היא שחלק מהצעירות מלכתחילה התחילו לקחת גלולות בגלל מחזורים לא סדירים. העובדה שהן נטלו גלולות במשך כמה שנים והמחזורים תוך כדי נטילת הגלולות היו סדירים – לא גרמה לגוף שלהן עם הפסקת הגלולות להתנהג אחרת ממה שהיה בצעירותן, לפני שהתחילו ליטול את הגלולות.