כל מה שרציתן לדעת על מיומות – אבחון וטיפול

22805-Blog-Photo-NEW_nosafim-(19918)13

שרירָן רחמי (Uterine Myoma), הוא גידול שפיר (לא ממאיר) בשריר ממנו בנוי קיר הרחם. השרירנים שכיחים למדָי ומופיעים בכ-30% מהנשים בעשור החמישי לחייהן ועם הגיל – עולה השכיחות.

יש חשיבות גדולה לזיהוי מוקדם של הגידול והטיפול בו ועל כך מסביר ד"ר קובי כהן , מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את איה מדיקל מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא.

"השרירנים נובעים משגשוג של רקמה סיבית בשריר ממנו בנוי קיר הרחם, בהשפעת גורמים תורשתיים ומולדים והשפעה של הורמוני המין אסטרוגן ופרוגסטרון. כנראה שקיימים  גם גורמים נוספים אך לא כולם ברורים עדָין". אומר ד"ר כהן. "השרירנים שכיחים יותר בקרב נשים ממוצא אפריקני, נשים כבדות משקל וכאלה שלא ילדו. גורמי סיכון נוספים הם מחלות שונות, כגון שחלות פוליציסטיות, סוכרת, יתר ל"ד ועוד".

"במקרים רבים השרירנים אינם גורמים לסימפטומים. רק 30% מהנשים מגיעות עם תלונות, בהן:
דימום בזמן הוסת או בין וסתות (מקור הדימום נובע מבצקת מעל השרירן); בריחת שתן, דחיפות ותכיפות במתן שתן, עצירת שתן או לחץ על פי הטבעת (הנובעים מלחץ על שלפוחית השתן ופי הטבעת כתוצאה מגדילת השרירן); וכאב מטריד וממושך בבטן או בגב. לעיתים נדירות יותר נגרמות הפרעות פוריות ופריון (עקב חסימה באברי האגן והפרעה להשרשת העובר), סיבוכי הריון – ריבוי הפלות, לידות מוקדמות, הריון חוץ רחמי והפרעה ללידה – היפרדות שלייה מוקדמת ודמם אחרי לידה.

בשל נדירוּת הסימפטומים, חשוב האבחון המוקדם המתבצע בבדיקת אולטרסאונד שגרתית. כאשר מתגלה שרירן באולטרסאונד, פונים לאמצעי אבחון נוספים, MRI ו-CT, שנותנים מידע מדויק על גודל השרירן ומיקומו. היסטרוסקופיה אבחנתית חשובה לזיהוי השרירן בחלל הרחם. יש מקרים בהם מוצאים שרירנים אחדים באותו רחם.

הטיפול בשרירן תלוי במיקומו ובגודלו, במספר השרירנים ובתלונות האישה וכן במידת הפרעתו לפריון.
בעבר הטיפול היה כריתה מלאה של הרחם, אך בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות חדשות החוסכות את הצורך בכריתה, מתוך שינוי בתפישה של חשיבות הרחם לתחושת נשיות האישה והבנה כי פגיעה בו עלולה לפגוע גם בשחלות ולהביא לבלות מוקדמת של האישה.

כיום אישה הרוצה לטפל בשרירן, יכולה לגשת למרכזים ייעודיים המציעים ניתוחים משמרי רחם, בהם נכרת השרירן בגישה ניתוחית ישירה או לפרוסקופית; כריתת שרירן בהיסטרוסקופיה, העושה שימוש בסיבים אופטיים המוחדרים לחלל הרחם ללא חיתוך חיצוני.
כמו כן קיימות שיטות נוספות כגון חסימת עורקי הרחם ע"י חלקיקים סינטטיים זעירים היוצרים נמק בשרירן, מִיוֹליזיס – טיפול באמצעות אנרגיה חשמלית בבסיס השרירן ו-HYFUS – הרס השרירן באמצעות אנרגיה אולטראסונית ממוקדת בהנחיית MRI (טיפול המוגבל לטיפול בשרירן אחד)".

"אני עצמי חלק מצוות המתעסק בפיתוח מכשיר חדש המטפל בשרירנים באמצעות החדרת בלון לחלל הנרתיק וחסימת כלי הדם למספר שעות" מוסיף ד"ר כהן. "כל זאת נעשה מתוך הבנה של חשיבות הרחם לאיכות חייה של המטופלת ומאמץ אדיר להימנע מכריתה מיותרת.

חשוב לפנות למרכזים המתמחים בנושא, על מנת לבחור בצורה הנכונה ביותר את שיטת הטיפול המותאמת לחולה, לכן אני פונה לנשים העומדות בפני כריתת רחם לקבל חוות דעת שנייה בטרם הניתוח ואומר: אל תוותרי על הרחם".