כשהסוכרת פוגעת בראייה

אם אתם חולים בסוכרת וחשים שהראייה שלכם נפגמת לאחרונה, אל תמהרו להחליף משקפיים אך רצוי שתלכו אל האופטומטריסט שלכם להיבדק, כי יש סיכוי שההפרעה נובעת ממחלת הסוכרת.

במקרים רבים לחץ דם גבוה ושינויים ברמות הסוכר בדם כתוצאה מהסוכרת, גורמים להפרעות בראייה. למעשה מחלת הסוכרת היא הגורם המרכזי לעיוורון בקרב בוגרים בגיל 20-74.יש 3 מצבים מהם כדאי להיזהר ולאבחן כבר כשהסימפטומים מתחילים להופיע, והם קָטָרָקט, גלָאוּקוֹמה ורֶטינוֹפָּתיה.

קטרקט היא מחלה בה נוצרת עכירות של עדשות העיניים, כתוצאה מפירוק מוגבר של חלבוני העדשה. כתוצאה מכך נוצרת פגיעה הולכת וגוברת בהעברת האור לרישתית וביכולת הראייה. גם אנשים בריאים יכולים לפתח קטרקט בעיניהם עם ההזדקנות, אך אצל חולי סוכרת קיים סיכון מוגבר לפתח אותה והיא מתחילה בגיל צעיר יותר. במהלך ניתוח קטרקט מוסרת העדשה הפגומה ומוחלפת באחת צלולה או עוברת תהליך של ניקוי.

גלוקומה נגרמת בשל עליה בכמות הנוזל התוך עיני או היעדר ניקוז שלו. כתוצאה מכך עולה הלחץ התוך עיני,נוצר לחץ על עצב הראייה ופגיעה בתפקודו עד לעיוורון. הטיפול המקובל בגלוקומה הוא הפחתת הלחץ ע"י ניקוז הנוזל או הקטנת ייצורו. גם מחלה זו עלולה לפגוע באנשים שאינם חולי סוכרת, אך שכיחה יותר אצל סוכרתיים.

ברטינופתיה סוכרתית נהרסת רקמת הרשתית של העין, כתוצאה מהפגיעה בכלי הדם הקטנים הנגרמת ע"י הסוכרת. הרטינופתיה היא אמנם הסיבה המובילה לעיוורון בקרב חולי סוכרת, אך באמצעות איזון קפדני של רמות הסוכר בדם ומעקב שיגרתי אחר מצב כלי הדם בעין – ניתן למנוע אותה או לעקב מאד את התפתחותה.

על מנת להימנע מגילוי מאוחר וסכנה לנזק בלתי הפיך, ההמלצה לחולי סוכרת סוג 1 היא לעבור בדיקת עיניים ע"י אופטומטריסט בין 3-5 שנים מרגע אבחון הסוכרת, לחולי סוכרת סוג 2 מומלץ לגשת אליו זמן קצר אחרי האבחנה ונשים בהריון עם היסטוריה של סוכרת צריכות לערוך בדיקת עיניים לפני ובמהלך ההריון. סוכרתיים מכל הסוגים צריכים להקפיד על בדיקת עיניים שגרתית אחת לשנה.

אם אתם סוכרתיים ומרגישים כתמים שחורים בשדה הראייה, הבזקי אור פתאומיים, כתמים עיוורים בשדה הראיה או ראייה מטושטשת – עליכם לפנות מיידית לרופא עיניים, לצורך אבחון וטיפול מהירים.

לקריאה נוספת:

http://www.medicinenet.com/diabetes_and_eye_problems/article.htm